Tramwaje Śląskie plánují výstavbu 23 km nových tramvajových tratí

Tramwaje Śląskie, které obsluhují jeden z nejrozsáhlejších tramvajových systémů na světě v Horním Slezsku v oblasti okolo Katowic, plánují v rámci dalšího období umožňujícího čerpání dotací z EU modernizovat značnou část kolejové sítě a postavit také několik zcela nových tratí.

 Velké investice Tramwaje Śląskie již potkaly, nyní se čeká na další. (foto: Libor Hinčica)   
  
 
  
    
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 CS 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
 table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Normální tabulka";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin-top:0cm;
	mso-para-margin-right:0cm;
	mso-para-margin-bottom:8.0pt;
	mso-para-margin-left:0cm;
	line-height:107%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:11.0pt;
	font-family:"Calibri","sans-serif";
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}

Velké investice Tramwaje Śląskie již potkaly, nyní se čeká na další. (foto: Libor Hinčica)

Průmyslová oblast okolo Katowic se potýkala dlouhá léta s podfinancováním veřejné dopravy a místní provoz sloužil jako jeden z příkladů špatného spravování vozového parku i infrastruktury. Díky evropským dotacím se ovšem podařilo v předešlých letech velkou část místních tratí zmodernizovat a pořídit i nová vozidla. Konkrétně bylo v předešlých programových obdobích od roku 2007 rekonstruováno 63 km tratí a pořízeno bylo 42 nových vozidel, dalších 75 typu 105Na bylo modernizováno. Mimoto vzniklo také 4,5 km novostaveb a další tratě byly rekonstruovány v rámci některých měst coby návazné investice (v rámci rekonstrukcí komunikačních sítí).   

Nyní se v rámci období let 2014–2021 (s přesahem do roku 2023) předpokládá, že se podaří získat další prostředky na modernizaci infrastruktury i nákup vozidel. Zatímco od roku 2007 vzniklo jen 4,5 km nových tratí, nyní se předpokládá, že by se mohly tramvajové koleje rozšířit v mnohem větším měřítku a celkem by mohlo vzniknout až 23 km novostaveb, a to na katastru Katowic (např. prodloužení ze smyčky v oblasti Brynów do čtvrti Kostuchna) a města Sosnowiec (prodloužení do oblasti Zagórz). Uvažuje se také o možnosti návratu tramvají na relaci Chorzów – Siemianowice, kde byla tramvajová doprava na místní lince 12 zrušena v roce 2009. V případě, že by došlo k odsouhlasení zřízení této tratě, byla by její trasa vedena v odlišném směru, než tomu bylo v minulosti.