Tramwaje Śląskie plánují výstavbu 23 km nových tramvajových tratí

Tramwaje Śląskie, které obsluhují jeden z nejrozsáhlejších tramvajových systémů na světě v Horním Slezsku v oblasti okolo Katowic, plánují v rámci dalšího období umožňujícího čerpání dotací z EU modernizovat značnou část kolejové sítě a postavit také několik zcela nových tratí.

Velké investice Tramwaje Śląskie již potkaly, nyní se čeká na další. (foto: Libor Hinčica)

Velké investice Tramwaje Śląskie již potkaly, nyní se čeká na další. (foto: Libor Hinčica)

Průmyslová oblast okolo Katowic se potýkala dlouhá léta s podfinancováním veřejné dopravy a místní provoz sloužil jako jeden z příkladů špatného spravování vozového parku i infrastruktury. Díky evropským dotacím se ovšem podařilo v předešlých letech velkou část místních tratí zmodernizovat a pořídit i nová vozidla. Konkrétně bylo v předešlých programových obdobích od roku 2007 rekonstruováno 63 km tratí a pořízeno bylo 42 nových vozidel, dalších 75 typu 105Na bylo modernizováno. Mimoto vzniklo také 4,5 km novostaveb a další tratě byly rekonstruovány v rámci některých měst coby návazné investice (v rámci rekonstrukcí komunikačních sítí).   

Nyní se v rámci období let 2014–2021 (s přesahem do roku 2023) předpokládá, že se podaří získat další prostředky na modernizaci infrastruktury i nákup vozidel. Zatímco od roku 2007 vzniklo jen 4,5 km nových tratí, nyní se předpokládá, že by se mohly tramvajové koleje rozšířit v mnohem větším měřítku a celkem by mohlo vzniknout až 23 km novostaveb, a to na katastru Katowic (např. prodloužení ze smyčky v oblasti Brynów do čtvrti Kostuchna) a města Sosnowiec (prodloužení do oblasti Zagórz). Uvažuje se také o možnosti návratu tramvají na relaci Chorzów – Siemianowice, kde byla tramvajová doprava na místní lince 12 zrušena v roce 2009. V případě, že by došlo k odsouhlasení zřízení této tratě, byla by její trasa vedena v odlišném směru, než tomu bylo v minulosti.