Częstochowa s 43 autobusy SOLBUS

Kdo ještě v loňském roce stihl navštívit město Częstochowa v Polsku, mohl vedle svezení novými tramvajemi PESA TWIST zavzpomínat také na doby dávno minulé a projet se v běžném provozu hned několika exempláři legendárních autobusů Ikarus 280. Flotila autobusů v tomto městě v jižním Polsku totiž byla dlouhá léta podfinancovaná. To se však se závěrem roku 2015 změnilo. Město totiž pořídilo celkem 40 nových hybridních autobusů a k nim navíc další tři dieselové, které byly dodány v únoru 2016.

Nové hybridní autobusy výrobce Solbus kombinují elektrickou energii s pohonem na CNG. (zdroj: Wikipedia.org)

Nové hybridní autobusy výrobce Solbus kombinují elektrickou energii s pohonem na CNG. (zdroj: Wikipedia.org)

Celkem bylo pořízeno 25 hybridních autobusů délky 12 m a 15 vozů článkových. První sólo vozy vyjely do provozu už 21. 12. 2015, článkové autobusy však následovaly až po Novém roce. Dne 8. 1. 2016 se konala na centrálním náměstí velká prezentace nových autobusů, což je místní zvyklost. S ohledem na početnou flotilu se však na náměstí dokázalo natěsnat jen 39 z 40 vozů.

Zajímavostí je, že autobusy byly financovány z programu GAZELA, která je určen na financování zvláštních projektů, přičemž finanční prostředky pocházejí z prodeje emisních povolenek. V případě Częstochowé měl kontrakt poměrně jasné zadání a v podstatě i předem jasného vítěze. Podmínky stanovené národním programem GAZELA totiž umožňovaly nakoupit pouze hybridní autobusy. To by samo o sobě nebylo ještě nic tak neobyčejného, nicméně muselo jít o hybridy tzv. sériové, a navíc v provedení kombinující elektřinu nikoli s dieselem, jak je obvyklé, ale se zemním plynem (CNG). Vítězem soutěže, na níž bylo z národních zdrojů poskytnuto 66 mil. zlotých (100 % částky), se pak stala společnost Solbus se svým typem Solcity 12 a Solcity 18. Ta první nízkopodlažní vůz vlastní konstrukce pro Częstochowou představila dne 30. 8. 2015, dodávky však byly zahájeny až na podzim. Původně se očekávalo, že celá flotila se slavnostně seřadí před radnicí již v listopadu při příležitosti 65. výročí místního DP (MPK Częstochowa), nakonec však došlo k posunu dodávek a prezentace se odehrála až na počátku ledna.

Ikarusům 280 ve městě odzvonilo. Zde je jeden z autobusů zachycen dne 28. 10. 2015. (foto: Libor Hinčica)

Ikarusům 280 ve městě odzvonilo. Zde je jeden z autobusů zachycen dne 28. 10. 2015. (foto: Libor Hinčica)

Očekává se, že díky použití hybridů by mělo být do atmosféry uvolněno o 850 méně tun CO2 v porovnání se staršími vozy, které se však z ulic vytrácejí postupně, neboť ještě stále není dokončena dostatečně kapacitní plynová stanice na CNG, která by umožnila plnit všech 40 vozidel, a tak se využívá jen mobilní plnicí stanice. Dopravce se přitom musel zavázat, že stanici z vlastních zdrojů postaví a objedná plyn na dobu deseti let provozu.

Mimo popisované hybridní autobusy, kde s ohledem na zadávací dokumentaci nemohlo být o vítězi příliš pochyb, byly pořízeny také tři nové dieselové autobusy. Zde se proti sobě postavili rivalové na polském trhu: Solbus a Solaris, přičemž úspěšnější byl díky nižší ceně právě Solbus, a to opět s modelem Solcity 12.