Konec nejstarších ústeckých trolejbusů

Trolejbusová doprava v Ústí nad Labem prošla v letech 2014–16 výraznou obměnou vozového parku. Podobně jako v nedalekém Chomutově, ozývaly se i v metropoli Ústeckého kraje hlasy, které volaly po zrušení trolejbusů a jejich náhradě „ekologickými“ autobusy. Naštěstí vyznívaly tyto hlasy do ztracena. Ústecký DP nastartoval proces generálních oprav starších vozidel a v nelehké situaci dokonce přikročil k pořízení alespoň prvních dvou moderních vozů Škoda 28 Tr, které financoval úvěrem. Teprve později se podařilo získat dotaci na nákup celkem 26 nových trolejbusů, z nichž 10 odpovídá článkové verzi Škoda 27 Tr a zbylých 16 je třínápravových o délce 15 m (typ Škoda 28 Tr).

Jen dva vozy Škoda 15 Tr02/6 z nejstarší dodávky pro Ústí nad Labem se dožily roku 2016. Šlo o vozy ev. č. 521 a 524. (foto: Martin Čepický)

Jen dva vozy Škoda 15 Tr02/6 z nejstarší dodávky pro Ústí nad Labem se dožily roku 2016. Šlo o vozy ev. č. 521 a 524. (foto: Martin Čepický)

Kromě nákupu nových trolejbusů se podařilo také značnou část přestárlých vozů zlikvidovat. Dopravní podnik by rád odstavil z provozu všechny nejstarší vozy Škoda 15 Tr ze série ev. č. 501–540, tedy vozidla z let 1988–89. Část trolejbusů z uvedeného výčtu byla vyřazena ještě před zahájením dodávek nových trolejbusů. Pět trolejbusů například zamířilo v roce 2003 do bulharské Varny. Větší vyřazování ale přinesl až nákup nových trolejbusů.

S ohledem na to, že ve vozovém parku trolejbusů panoval v posledních letech podstav, neprobíhala výměna systémem kus za kus, ale celkový počet trolejbusů po dokončení dodávek z plzeňské Škodovky vzrostl, resp. dostal se na hodnotu, na níž by měl být. Na 26 nových trolejbusů tak připadá jen 20 vyřazených.

Trolejbus ev. č. 516 čeká likvidace. (foto: Martin Čepický)

Trolejbus ev. č. 516 čeká likvidace. (foto: Martin Čepický)

V roce 2014 bylo vyřazeno šest trolejbusů Škoda 15 Tr02/6 ev. č. 505, 506, 517, 527, 535 a 537. V roce 2015 poté následovalo celkem 12 vozů ze sérií 15 Tr03/6 a 15 Tr08/6. Valnou většinu trolejbusů DP již odprodal (ev. č. 523, 530, 507, 508, 510, 530, 533) nebo se chystá odprodat (504, 532, 511, 516), a to soukromým subjektům. Nejedná se však o firmy, které by vozidla prodávaly dále na východ, ale o společnosti zabývající se likvidací vozidel (kovošroty). Jeden trolejbus – ev. č. 547 – zlikvidoval ústecký DP sám.

Typický interiér "patnáctky". (foto: Martin Čepický)

Typický interiér "patnáctky". (foto: Martin Čepický)

Poslední dva trolejbusy 15 Tr02/6 byly vyřazeny až na počátku roku 2016. Jednalo se o vozy ev. č. 521 a 524, z nichž druhý jmenovaný uzavřel historii provozu nejstarších „patnáctek“ v Ústí nad Labem dne 9. 2. 2016. Zatímco vůz ev. č. 521 by měl být rovněž odprodán do kovošrotu, trolejbus ev. č. 524 má před likvidací ještě poněkud vznešenější úlohu. Vůz má totiž posloužit jako zdroj náhradních dílů pro historický trolejbus Škoda 15 Tr ev. č. 501. Také tento vůz byl v roce 2015 z provozu odstaven, DP jej však hodlá opravit a ponechat pro další generace. Ryze historickým vozidlem by se měl stát také jediný přežívající nejstarší provozní ústecký trolejbus Škoda 14 Tr (ev. č. 403), který si dopravce už dříve ponechal s tím, že by se měl stát zárodkem sbírky historických vozidel. Trolejbus se však prozatím stále objevuje v provozu s cestujícími, což by se mělo stát již brzy minulostí.

Poslední trolejbus Škoda 15 Tr02/6 ev. č. 524 měl poněkud atypický lak. Na snímku je zachycen poslední den provozu - 9. 2. 2016. (foto: Martin Čepický)

Poslední trolejbus Škoda 15 Tr02/6 ev. č. 524 měl poněkud atypický lak. Na snímku je zachycen poslední den provozu - 9. 2. 2016. (foto: Martin Čepický)

Pracovníci sdružení kolem ústeckých trolejbusů jistě zaslouží za svůj postoj k ekologické dopravě pochvalu. I přes obrovské těžkosti, se kterými se provoz vinou nedostatku finančních prostředků potýkal, se podařilo systematicky přistoupit k obměně vozového parku a k jeho modernizaci, což by jistě mohl být příklad také pro další města (např. Košice nebo Chomutov). Velké nákupy nových vozidel v krátkém intervalu přinášejí obvykle velké těžkosti dopravcům v nadcházejících letech, kdy je zapotřebí řešit jednorázovou obnovu prakticky celé flotily nebo její značné části. Z tzv. nových trolejbusových provozů, tj. těch, které vznikly po roce 1980, se s touto situací nejlépe vypořádaly Ústí nad Labem a České Budějovice.