Ukončení provozu tramvají T3 s výzbrojí TR37 ve vozovně Strašnice v Praze

Stranou zájmu většiny zájemců ve stínu zahájení provozu tramvaje EVO1 proběhla v pondělí 1. 2. 2016 v Praze událost historicky podobného významu. Odpoledním „šejdrovým“ výkonem na sedmnáctém pořadí linky 22 byl po více než 53 letech ukončen provoz tramvají na bázi typu T3 se „zrychlovačovou“ elektrickou výzbrojí (typ TR37) ve vozovně Strašnice. Jedinou oázou takových vozů tak zůstává vozovna Žižkov, kde je v současné době v provozu 59 tramvají T3SUCS z let 1983–1990, které po ukončení provozu „zrychlovačů“ ve Strašnicích doplní poslední ojedinělý vůz T3SU č. 7001 z roku 1982.

Souprava vozů T3SU č. 7001+7020 při posledním zátahu do své domovské vozovny dne 1. 2. 2016 s typickou čelní tabulí se zeleným nápisem VOZOVNA STRAŠNICE. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Souprava vozů T3SU č. 7001+7020 při posledním zátahu do své domovské vozovny dne 1. 2. 2016 s typickou čelní tabulí se zeleným nápisem VOZOVNA STRAŠNICE. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Vozovna Strašnice byla dlouhodobě vnímána jako bašta vozů typu T3, T3SU a T3SUCS, a to zejména proto, že v této vozovně v nedávných letech mnoho vozů sloužilo až do svého vyřazení bez modernizace.

Mezi poslední cestující soupravy 7001+7020 patřili v podvečer 1. 2. 2016 v Hostivaři i zbloudilí turisté, kteří sem dojeli omylem z centra Prahy. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Mezi poslední cestující soupravy 7001+7020 patřili v podvečer 1. 2. 2016 v Hostivaři i zbloudilí turisté, kteří sem dojeli omylem z centra Prahy. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Po zkušebním provozu prototypu vykonávaném ve vozovně Motol se vozovna Strašnice stala jednou z prvních dvou vozoven provozujících tramvaje typu T3 – na konci roku 1962 zde bylo deponováno 25 vozů nejnižších čísel. Během následujících let se ve Strašnicích vystřídaly i vozy jiných sérií, aby se zde nakonec na dlouhá léta v různých obdobích zabydlely ve velkém počtu vozy ze série ev. č. 6616–6715 (r. v. 1968), z nichž více než dvacet tuto vozovnu nikdy neopustilo až do svého vyřazení, resp. do doby přistavení na modernizaci (na typ T3R.P). Přesuny vozů v souvislosti s dodávkami nových tramvají zavedly na sklonku kariéry tramvají T3 do Strašnic i novější vozy, mezi nimi i soupravu 6892+6921, která dne 19. 12. 2011 ukončila provoz klasických vozů T3 v Praze (resp. T3CS, tedy vozidel vyráběných dle požadavků ČSSR do r. 1976).

Souprava vozů T3 ev. č. 6668+6685 byla z vozovny Strašnice vypravena na linku č. 22 před sedmnácti lety, dne 7. 2. 1999. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Souprava vozů T3 ev. č. 6668+6685 byla z vozovny Strašnice vypravena na linku č. 22 před sedmnácti lety, dne 7. 2. 1999. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Po vyřazení klasických T3 zůstala ve Strašnicích stále početná flotila vozů T3SU a T3SUCS. Tyto vozy jsou tichým pomníkem neschopnosti československého centrálního plánování a průmyslu, kdy se v 70. letech minulého století střetly plány nových vozidel s tyristorovou regulací s krutou realitou výrobního závodu nuceného chrlit tisíce vozů T3 do Sovětského svazu. V nejvyšší nouzi (po šestileté odmlce bez dodávek nových tramvají pro Československo) byly v 80. letech obnoveny dodávky tramvají T3 i do ČSSR, a to v provedení T3SU (v roce 1982 ze souběhu výroby do SSSR) a T3SUCS (v letech 1983–1990 se zapracováním některých požadavků domácích dopravních podniků). Praha byla největším odběratelem této obnovené vlny tramvají T3, avšak do vozovny Strašnice se oba typy dostaly až po polovině 80. let v rámci reorganizací rozdělení vozů mezi vozovny.

Tramvaj T3SU č. 7020 projíždí v soupravě s T3 č. 6653 poblíž zastávky Anděl dne 27. 5. 1998 kolem pozůstatků závodu, kde byla vyrobena. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Tramvaj T3SU č. 7020 projíždí v soupravě s T3 č. 6653 poblíž zastávky Anděl dne 27. 5. 1998 kolem pozůstatků závodu, kde byla vyrobena. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Vozy T3SU a T3SUCS z prvních dodávek (číselné řady 70xx) byly následně typické pro vozovnu Strašnice po mnoho dalších let až do doby jejich systematického vyřazování, zahájeného s dodávkami tramvají Škoda 14 T. Mnoho původně strašnických vozů dnes brázdí koleje ukrajinských měst, v roce 2008 se některé z nich dostaly až do Korejské lidově demokratické republiky. Společně s vyřazováním i přesuny vozů mezi vozovnami došlo v roce 2015 k ukončení provozu tramvají T3SUCS a ve Strašnicích zůstalo několik posledních vozů T3SU z r. 1982 (původně řada 7001–7020). Právě první a poslední vůz T3SU se na počátku roku 2016 setkaly společně v soupravě 7001+7020 jako poslední dva vozy s původní „zrychlovačovou“ výzbrojí TR37 provozované ve Strašnicích. Osud poslední soupravy a tím i provozu zrychlovačů ve Strašnicích se naplnil s dojetím vozu 7020 do kilometrického proběhu na vyřazení.

Poslední strašnická souprava zrychlovačů č. 7001+7020 byla vyfotografována 1. 2. 2016 u Národního divadla. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Poslední strašnická souprava zrychlovačů č. 7001+7020 byla vyfotografována 1. 2. 2016 u Národního divadla. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Posledním dnem provozu soupravy 7001+7020 se stalo pondělí 1. 2. 2016 na lince č. 22, dlouhá léta typické pro provoz strašnických tramvají T3SU. Poslední cestující ze zatahující tramvaje po její krátké odpolední směně vystoupili u strašnické vozovny v 18:05 večer a souprava následně naposledy zatáhla do vozovny. Tím se uzavřela nejen dvacetiletá provozní historie obou zúčastněných vozů ve strašnické vozovně, ale také dlouhá léta provozu „zrychlovačových vozů“ v této vozovně. Osudy vozů z poslední soupravy se budou vzájemně lišit. Čelní vůz č. 7001 ještě bude provozován, což udržuje šance na jeho budoucí muzejní zachování. Ve Strašnicích by však zůstal ojedinělý a mohl by jezdit pouze sólo, pro což vozovna v současné době nemá vhodné výkony. Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto vůz ev. č. 7001 jako atypický předat k provozu do vozovny Žižkov, k čemuž došlo ještě 1. 2. 2016 ve večerních hodinách. Zadní vůz soupravy – ev. č. 7020 – bude vyřazen a může se pravděpodobně těšit na další provoz na Ukrajině.

Text: Ing. Filip Jiřík