Úspěšný rok 2015 měl i Solaris. Největší export mířil do Česka.

Nejen Iveco Czech Republic se pochlubilo výbornými výsledky prodejů v roce 2015. Také polský Solaris měl rekordní rok – jeho obrat činil 1,7 miliardy zlotých (cca 403 mil. €). Tradičně si Solaris udržel pozici největšího dodavatele městských autobusů u našeho severního souseda. Dopravci v Polsku si od firmy „se zeleným jezevčíkem“ převzali celkem 333 autobusů z celkového počtu 701 městských vozů, které byly v Polsku v roce 2015 prodány. Podíl Solarisu na polském trhu tedy činí 47,5 %. Na druhé příčce prodejů se s velkým odstupem (122 autobusů) umístil MAN, jemuž na záda dýchá další polský producent – Solbus (89 vozů).

 Nový Solaris v délkovém provedení 18 m u německého dopravce BOGESTRA. (zdroj: Solaris)

Nový Solaris v délkovém provedení 18 m u německého dopravce BOGESTRA. (zdroj: Solaris)

Do zahraničí směřovalo 946 autobusů a trolejbusů (74 % produkce), přičemž největším trhem se v roce 2015 stala Česká republika, která odebrala 158 autobusů. Z tohoto počtu směřovalo 105 vozů do Ostravy. Třetí příčku obsadilo Německo (124 vozů), naopak propad zažily severské trhy (do trojlístku Švédsko, Norsko, Finsko například zamířilo celkově jen 36 vozů). 

   
  
 
  
    
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 CS 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
 table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Normální tabulka";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin-top:0cm;
	mso-para-margin-right:0cm;
	mso-para-margin-bottom:8.0pt;
	mso-para-margin-left:0cm;
	line-height:107%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:11.0pt;
	font-family:"Calibri","sans-serif";
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}
 
   Prodej autobusů v Polsku v roce 2015 (zdroj: Solaris)

Prodej autobusů v Polsku v roce 2015 (zdroj: Solaris)

Celkem bylo v průběhu roku 2015 prodáno 1 279 autobusů a trolejbusů a 17 tramvají Solaris Tramino. Jedná se o třetí nejlepší výsledek prodejů v 20leté historii firmy, obrat byl přitom vůbec největší. Z uvedeného počtu autobusů (a trolejbusů) bylo kolem 300 vozů vyhotoveno již v provedení tzv. Nového Urbina (New Urbino) a autobusy v tomto provedení je možné nalézt v Rakousku, Německu, Finsku, Francii, Itálii, Norsku, Polsku, Španělsku i Švýcarsku. Zajímavé jsou i údaje o počtu prodaných elektrobusů, kterých firma loni zhotovila celkem 25. Uvedené údaje týkající se tramvají počítají jak s 15 vozidly dodanými do Olsztynu, tak s dokončením kontraktu pro německý Braunschweig.

   
  
 
  
    
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 CS 
 X-NONE 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
 table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Normální tabulka";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin-top:0cm;
	mso-para-margin-right:0cm;
	mso-para-margin-bottom:8.0pt;
	mso-para-margin-left:0cm;
	line-height:107%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:11.0pt;
	font-family:"Calibri","sans-serif";
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}
 
   Prodej autobusů a trolejbusů Solaris dle zemí v roce 2015 (zdroj: Solaris)

Prodej autobusů a trolejbusů Solaris dle zemí v roce 2015 (zdroj: Solaris)

Nyní vyrábí Solaris již první vozy pro Lipsko a podílí se jako významný subdodavatel na kontraktu pro nové jednotky TW 3000 do Hannoveru pro místní systém městské dráhy (Stadbahn). Celý kontrakt oficiálně zastřešují tři partneři – Vossloh Kiepe, Alstrom Transport a HeiterBlick, nicméně Solaris se později k této zakázce připojil a zajistí výrobu hrubých staveb článků pro celkem 110 vozů.

V letošním roce by měl Solaris pokračovat v představení dalších novinek na bázi Nového Urbina. Dočkat bychom se tak měli i Nového Trollina (New Trollino), tedy trolejbusu s novým řešením karoserie, či vozidel na CNG. Rovněž by mělo být představeno nové řešení na poli hybridních vozů.