Úspěšný rok 2015 měl i Solaris. Největší export mířil do Česka.

Nejen Iveco Czech Republic se pochlubilo výbornými výsledky prodejů v roce 2015. Také polský Solaris měl rekordní rok – jeho obrat činil 1,7 miliardy zlotých (cca 403 mil. €). Tradičně si Solaris udržel pozici největšího dodavatele městských autobusů u našeho severního souseda. Dopravci v Polsku si od firmy „se zeleným jezevčíkem“ převzali celkem 333 autobusů z celkového počtu 701 městských vozů, které byly v Polsku v roce 2015 prodány. Podíl Solarisu na polském trhu tedy činí 47,5 %. Na druhé příčce prodejů se s velkým odstupem (122 autobusů) umístil MAN, jemuž na záda dýchá další polský producent – Solbus (89 vozů).

Nový Solaris v délkovém provedení 18 m u německého dopravce BOGESTRA. (zdroj: Solaris)

Nový Solaris v délkovém provedení 18 m u německého dopravce BOGESTRA. (zdroj: Solaris)

Do zahraničí směřovalo 946 autobusů a trolejbusů (74 % produkce), přičemž největším trhem se v roce 2015 stala Česká republika, která odebrala 158 autobusů. Z tohoto počtu směřovalo 105 vozů do Ostravy. Třetí příčku obsadilo Německo (124 vozů), naopak propad zažily severské trhy (do trojlístku Švédsko, Norsko, Finsko například zamířilo celkově jen 36 vozů). 

Prodej autobusů v Polsku v roce 2015 (zdroj: Solaris)

Prodej autobusů v Polsku v roce 2015 (zdroj: Solaris)

Celkem bylo v průběhu roku 2015 prodáno 1 279 autobusů a trolejbusů a 17 tramvají Solaris Tramino. Jedná se o třetí nejlepší výsledek prodejů v 20leté historii firmy, obrat byl přitom vůbec největší. Z uvedeného počtu autobusů (a trolejbusů) bylo kolem 300 vozů vyhotoveno již v provedení tzv. Nového Urbina (New Urbino) a autobusy v tomto provedení je možné nalézt v Rakousku, Německu, Finsku, Francii, Itálii, Norsku, Polsku, Španělsku i Švýcarsku. Zajímavé jsou i údaje o počtu prodaných elektrobusů, kterých firma loni zhotovila celkem 25. Uvedené údaje týkající se tramvají počítají jak s 15 vozidly dodanými do Olsztynu, tak s dokončením kontraktu pro německý Braunschweig.

Prodej autobusů a trolejbusů Solaris dle zemí v roce 2015 (zdroj: Solaris)

Prodej autobusů a trolejbusů Solaris dle zemí v roce 2015 (zdroj: Solaris)

Nyní vyrábí Solaris již první vozy pro Lipsko a podílí se jako významný subdodavatel na kontraktu pro nové jednotky TW 3000 do Hannoveru pro místní systém městské dráhy (Stadbahn). Celý kontrakt oficiálně zastřešují tři partneři – Vossloh Kiepe, Alstrom Transport a HeiterBlick, nicméně Solaris se později k této zakázce připojil a zajistí výrobu hrubých staveb článků pro celkem 110 vozů.

V letošním roce by měl Solaris pokračovat v představení dalších novinek na bázi Nového Urbina. Dočkat bychom se tak měli i Nového Trollina (New Trollino), tedy trolejbusu s novým řešením karoserie, či vozidel na CNG. Rovněž by mělo být představeno nové řešení na poli hybridních vozů.