Ulicemi Brna jezdí elektrobus typu SOR EBN 8

Dopravní podnik města Brna začal v ulicích testovat elektrobus výrobce SOR Libchavy. Vůz typu SOR EBN 8 byl nasazen na linku číslo 65, na níž se standardně objevují vozy s menší přepravní kapacitou (Stratos LF 38 D, případně MAVE CiBUS ENA MAXI). Nejedná se přitom o premiéru elektrobusu od SORu v moravské metropoli. Už v roce 2011 testoval DPMB vůz SOR EBN 10,5. Kromě produktů libchavského výrobce se pak vystřídalo v ulicích Brna zkušebně ještě několik dalších vozů, konkrétně od výrobců Škoda Electric, SKD Trade, Siemens (Rampini) a AMZ Kutno.

Elektrobus SOR EBN 8 v areálu vozovny Komín. (foto: Ing. Jiří Černý, DPMB)

Elektrobus SOR EBN 8 v areálu vozovny Komín. (foto: Ing. Jiří Černý, DPMB)

„Testovací jízdy nám potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování dopravního výkonu s ohledem na dojezd,“ uvedl k těmto zkouškám generální ředitel DPMB Miloš Havránek. 

Současný zkušební provoz bude zahrnovat celodenní nasazení elektrobusu, který se bude vypravovat z trolejbusové vozovny v Komíně. Tam se bude současně i garážovat a dobíjet. Cílem zkušebního provozu je dle tiskové zprávy DPMB hlavně otestovat vozidlo na maximální dojezd v zimních podmínkách, byť o zimě v posledních dnech příliš hovořit nelze.

Pohled do interiéru vozu, který je tradičně řešen v provedení low entry. (foto: Ing. Jiří Černý, DPMB)

Pohled do interiéru vozu, který je tradičně řešen v provedení low entry. (foto: Ing. Jiří Černý, DPMB)

„Celodenní výkon našich autobusů je od 250 do téměř 400 kilometrů za den. U CNG autobusů byl tak požadavek dojezdu 450 kilometrů na jedno naplnění nádrže. Uvidíme, jak se nám osvědčí právě elektrobus, “ popsal provozní ředitel DPMB Jiří Valníček. Samotná společnost SOR Libchavy používá u své modelové řady elektrobusů jednotnou konfiguraci baterií a identické řešení elektrické výzbroje (od firmy Cegelec). Dojezd plně obsazeného vozidla je zpravidla uváděn okolo 130 km.

Pokud by DPMB uvažoval o nákupu elektrobusů, bylo by to možné hlavně za využití dotací, protože technologie elektrobusů je v současnosti stále velmi nákladná. Zatímco autobus na CNG je možné pořídit přibližně za 6 milionů korun. Ceny elektrobusů se pohybují v rozmezí od 10–11 milionů. Dopravní podnik ve své tiskové zprávě připomíná, že se v budoucnu očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity, nicméně o příchodu takových akumulátorů slýchávají účastníci konferencí o elektromobilitě opakovaně již řadu let, přičemž první odhadované prognózy příchodu takových baterií už dávno uplynuly.  

Modelovou řadu elektrobusů SOR tvoří nyní tři typy. Délkové provedení s osmi metry je nejmenší. (foto: Ing. Jiří Černý, DPMB)

Modelovou řadu elektrobusů SOR tvoří nyní tři typy. Délkové provedení s osmi metry je nejmenší. (foto: Ing. Jiří Černý, DPMB)

DPMB do budoucna uvažuje hlavně o provozu elektrobusů, které bude možné průběžně během směny nabíjet s využitím stávající trolejové sítě a měnírenské infrastruktury.

Elektrobus SOR EBN 8 dorazil do Brna v pondělí dne 8. 2. 2016 a obdržel ev. č. 2717. Jedná se o jeden ze dvou vyrobených zástupců svého typu, jež byly vyrobeny v letech 2012 a 2014. Vůz z roku 2014, který je nyní v Brně na testech na dobu cca 1 měsíce, byl vyhotoven již s designem čel dle Ing. arch. Patrika Kotase.