První tramvaj Alstom Citadis Spirit zahájila zkoušky v Ottawě

Francouzský Alstom uspěl ve výběrovém řízení na dodávku celkem 34 tramvají pro linku tzv. O-Train Confederation Line v kanadské Ottawě. Ta představuje 12,5 km normálněrozchodnou trať, která se svým charakterem přibližuje lehkému metru (trať je kompletně separovaná od dalších druhů dopravy a 2,5 km její délky je řešeno v tunelech). Její stavba byla zahájena na počátku roku 2013 a otevření provozu se očekává v roce 2018. První z vozidel pro novou trať bylo již pro novou linku v metropoli Kanady dodáno a počátkem prosince 2016 zahájilo zkušební jízdy.

První z tramvají Alstom Citadis Spirit na trati v Ottawě. (foto: Alstom)

Zahájení jízdních zkoušek ve vozovně Belfast si nenechala ujít politická reprezentace města, krajské oblasti i státu. Tramvaje mohou být prozatím testovány pouze ve vozovně a na cca 4 km dlouhém dohotoveném úseku budoucí tratě. K dispozici budou tramvaje Alstom Citadis Spirit, které představují speciální řadu vozidel vyvinutou pro americký trh. Vozidla tohoto typu mj. umožňují provoz rychlostí až 100 km/h, nebo provozní spolehlivost při teplotách až -38 °C.

Dynamické testy, které na začátku prosince začaly, se soustředí hlavně na ověření funkčnosti trakční výzbroje, brzdového systému, chování vozidla a na kontrolu podvozkových skupin. Statické testy, které budou rovněž probíhat již v Ottawě, mají za cíl ověřit zejména funkčnost odbavovacího systému, klimatizačních jednotek, dveří, osvětlení, informačního systému atp. Obě testovací fáze budou probíhat souběžně až do konce března 2017. Do té doby musí tramvaje absolvovat více než 50 zkoušek. Následně by měly probíhat testy spojení vozidel do souprav, kde bude zapotřebí uskutečnit okolo 15 zkoušek. Jeden vůz má délku 49 m, souprava pak bude mít délku cca 98 m.    

Alstom dodá, jak jsme si již prozradili na začátku článku, celkem 34 celonízkopodlažních vozů Citadis Spirit, u nichž bude navíc zajišťovat údržbu po dobu 30 let. Zodpovědný je rovněž za údržbu infrastruktury (na stejně dlouhé období).

Tramvaje jsou vyráběny v závodě Alstomu ve Spojených státech (ve městě Hornell ve státě New York), finální kompletace probíhá přímo v budoucí vozovně v Belfastu u Ottawy, kde Alstom poskytuje zhruba 100 pracovních míst. Podvozky pak pocházejí z kanadského Québecu. Na výrobě vozidel se podílí zhruba 60 kanadských firem, čímž je splněna kvóta 25% podílu kanadské práce na vozidlech.