Elektrobusy obsadily linku č. 133 v Kolíně nad Rýnem

Od soboty 3. 12. 2016 byla linka č. 133 v Kolíně nad Rýnem oficiálně převedena do plně elektrického provozu. Neznamená to ale, že by se ve městě objevily po letech trolejbusy (jejich jediná trasa byla zrušena v roce 1959), nebo že by se na místě asfaltu objevily tramvajové koleje, Kolín nad Rýnem se zařadil mezi města, která do svého vozového parku implementovaly elektrobusy.   

Elektrobus VDL Citea SLFA Electric v Kolíně nad Rýnem. (foto: VDL Bus & Coach)

Na lince č. 133 jsou nasazeny elektrobusy nizozemského výrobce VDL Bus & Coach, a to v článkovém 18m provedení s typovým označením Citea SLFA Electric. Podle údajů výrobce by se mělo jednat o první ryze elektrobusovou linku v Německu, což však není zcela pravdivé, protože elektrobusy se na vybraných trasách objevují výhradně i v jiných německých městech, většinou v rámci různých výzkumných projektu. Také v případě Kolína nad Rýnem je linka č. 133 vnímána jako pilotní, jejíž transformace na čistě elektrický provoz byl zajištěn díky štědré podpoře spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko. Michael Groschek, ministr dopravy této spolkové země, uvedl při příležitosti uvedení vozidel do provozu: „Peníze investované do tohoto projektu jsou dobře utracené. Díky inovativní politice dopravce KVB uvidí obyvatelé Kolína nad Rýnem, že jsou elektrobusy připraveny pro každodenní použití a další dopravci budou motivováni investovat do této technologie.“

Dopravní podniky Kolín nad Rýnem (Kölner Verkehrs-Betriebe; KVB) předpokládají, že budou postupně také další vybrané linky konvertovat na elektrický provoz. Slibují si od toho lepší životní prostředí a ve výsledku také v dlouhodobém horizontu určité úspory. Očekává se, že díky nasazení elektrobusů na linku č. 133 klesne ročně množství emisí o cca 520 tun ročně. Doplňme, že linka 133 je dlouhá 7 km s 13 zastávkami a spojuje vlakové nádraží s částí Zollstock.  Elektrobusy jsou uzpůsobeny pro tzv. průběžné dobíjení (opportunity charging), které se realizuje na konečných pomocí pantografu na střeše vozidla (situovaného nad druhou nápravou). Nabíjecí výkon činí max. 250 kW, přičemž doba nabíjení se pohybuje mezi 5 až 10 minutami. Během této doby se množství elektrické energie akumulované v bateriích zvedne o cca 20–40 kWh.  V noci se využívá tzv. pomalé nabíjení.  Vozidla nabízejí kapacitu 125 cestujících, z toho 43 sedících.