Tramvaje v polském Olsztyně jezdí již rok

Dne 19. 12. 2016 uplynul přesně jeden rok od znovuobnovení tramvajového provozu v polském městě Olsztyn. To je zatím jediným městem v zemi našeho severního souseda, které se odhodlalo k tak významné investici a změně dopravní politiky a nechalo do svých ulic implementovat tramvaj, která byla naposledy v ulicích města k vidění v roce 1965.

Solaris Tramino S111o pro polský Olsztyn. (foto: Libor Hinčica)

Po roce provozu je rozhodnutí města investovat do tramvajové infrastruktury hodnoceno veskrze pozitivně. Tramvaje na třech linkách přepraví denně okolo 19 000 cestujících. To by se mohlo zdát pro trojici linek jako relativně nízké číslo, nicméně je zapotřebí si uvědomit, že trasy všech tří linek se z větší části překrývají a liší se jen koncovými úseky. Nejvíce cestujících využije v pracovní dny podle očekávání linku číslo 1, kterou se sveze okolo 9 000 pasažérů. S malým odstupem za ní je linka č. 2 s 8 000 pasažéry a nejmenší hodnota – pouhých 2 000 cestujících – připadá na linku č. 3. To je ale dáno zejména nepříznivým intervalem této linky, který musel být na trase zaveden poté, co se ukázalo, že 15 nových vozů Solaris Tramino S111o nemůže stíhat příliš optimisticky nastavené jízdní doby, takže muselo záhy po spuštění provozu dojít k úpravě jízdních řádů, které nejvíce odnesla linka č. 3, jejíž interval by omezen jen na 30–40 minut. Olsztyn momentálně usiluje o další nové tramvaje, na něž se chystá vypsat výběrové řízení. Ty by měly dopomoci kritickou situaci vyřešit.

Se zavedením tramvají souvisely také rozsáhlé změny v autobusové dopravě, která byla reorganizována a částečně posílena. Autobusové linky fungují zejména jako svozy k tramvajovým zastávkám. Na celkovém počtu přepravených cestujících se dnes tramvaje v Olsztyně podílí takřka 15 %, avšak na celkových výkonech MHD mají jen 9% podíl. Výrazně se zvýšil počet přepravených pasažérů, a to v průměru denně na zhruba 130 500 cestujících, což je v porovnání s rokem 2014 o cca 1 500 lidí denně více. Výrazně stouplo využití veřejné dopravy také během víkendů, a to v průběhu roku 2016 i v rámci tramvajové dopravy. O 6 % se zároveň zvýšily tržby z jízdného, a to přesto že jízdné v souvislosti se změnou MHD od prosince 2015 zlevnilo.

Stinnou stránkou provozu jsou dopravní nehody, protože řidiči v Olsztyně nebyli na tramvaje zvyklí a předpisy, které se týkají organizace provozu při jízdě tramvaje a automobilu, si museli znovu oživit. Tramvaje se tak od 19. 12. 2015 do 19. 12. 2016 účastnily už 22 dopravních nehod s jinými účastníky silničního provozu. Pouze v jednom případě byl na vině řidič tramvaje a v jednom byla vina vzájemná, jinak bourali do tramvají řidiči automobilů. Tramvajím se nevyhnuly ani střety s chodci. Ty jsou za rok provozu zaznamenány dva, z nichž jeden skončil smrtí.

Velké úspory přinášejí tramvaje v oblasti nákladů na provoz. Při porovnání cen elektřiny a nafty je zřejmé, že se podařilo docílit v porovnání s rokem 2015 zhruba 30% úspor v oblasti pohonných hmot pro autobusy. Denně to znamená úsporu okolo 12 tisíc zlotých (cca 73 200 Kč), resp. 9 tisíc zlotých o víkendu (zhruba 54 900 Kč).

V současné době se Olsztyn snaží získat prostředky na výstavbu dalších nových tramvajových tratí, které by měly doplnit stávající síť. Pro potřeby těchto linek (a doplnění stávajícího vozového parku) by mělo být objednáno celkem 14 nových tramvají.