Tři nové tramvajové tratě v Německu

V pátek jsme si připomněli uvedení nové trolejbusové tratě do provozu v rakouském Salzburgu, dnes se podíváme do Německa, kde byly v průběhu dvou dnů uvedeny do provozu hned tři nové tramvajové tratě. Rozšíření sítě tramvají se dočkala bavorská města Mnichov a Norimberk a město Mohuč v Porýní-Falcu.

Slavnostní otevření nové tramvajové tratě v Norimberku. (foto: VGN)

Jako první otevřely své nové tramvajové tratě Norimberk a Mnichov, a to již 10. 12. 2016. Otevření v předvečer platnosti nového jízdního řádu se může zdát nelogické, města ovšem zvolila toto datum záměrně, protože první den byl věnován slavnostnímu zahájení, spanilým jízdám historických vozidel atp. Od 11. 12. 2016 běžel již normální provoz.

V Norimberku byla na novou konečnou Am Wegfeld prodloužena tramvajová linka č. 4. Původní konečná Thon byla zrušena. Na novém úseku dlouhém 2,4 km byly vystavěny celkem 4 zastávky (včetně konečné). Celkové náklady na stavbu se vyšplhaly na 43,6 mil. €. Část této sumy – 16,8 mil. € – pokryla spolková země Bavorsko.

V Mnichově vznikla tramvajová trať, u níž je celková udávaná délka 2,7 km. Jedná se o prodloužení linky číslo 25 z konečné Max-Weber-Platz na novou smyčku Berg am Laim Bahnhof. Výstavba této tratě byla zahájen v prosinci 2014, přičemž je zajímavé, že její větší polovina již fakticky existovala. Z celkové délky 2,7 km byl totiž úsek dlouhý 1,4 km používán jako spojovací trať do tramvajové vozovny, na níž již existovaly i tři zastávky, které se ale používaly jen při výjezdech a zátazích z/do vozovny, případně na nich zastavovaly autobusy. Další čtyři zastávky (včetně konečné) se pak nacházejí na novém (tj. stavebně nově vybudovaném) úseku. Náklady na výstavbu tratě činily celkem 21 mil. €, přičemž také v tomto případě podpořila stavbu bavorská vláda.

Otevření nové tramvajové tratě v Mainzu dne 11 12. 2016 o délce 9,2 km. Pro provoz na nové lince byly pořízeny tramvaje Stadler Variobahn. (foto: MVG Mainz)

Největší expanze se dočkala tramvajová síť v Mohuči, kde byla dne 11. 12. 2016 spuštěna zcela nová tramvajová trať vedená od hlavního nádraží (Hauptbahnhof) do části Lerchenberg (konečná) Hindemithstraße na jihozápadě města, čímž narostla velikost tramvajové sítě z původní cca 20 km na 29 km.

Nová trasa – obsluhovaná nyní linkami čísel 51 a 53 – měří celkem 9,2 km a nachází se na ní 16 zastávek. Celá stavba byla dokončena za zhruba 2,5 roku (začala v květnu 2014) a spolkla 90 mil. €. Také v tomto případě přitom při výstavbě pomohly prostředky lokální vlády, tentokrát ovšem spolkové země Porýní-Falc. Jízdní doba na nově vybudované trase, jež je označována jako tzv. Mainzelbahn, činí 40 minut a očekává se, že denně využije možnosti svezení se po ní okolo 15 000 cestujících. Pro zajištění provozu na lince musely být pořízeny také nové tramvaje, konkrétně šlo o deset vozů Variobahn výrobce Stadler.