Unikátní pobřežní tramvaj by měly obsluhovat tramvaje CAF. Bombardier protestuje

Pobřežní tramvaj (De Kusttram) v Belgii je unikátní systém meziměstské tramvajové tratě, která je se svou délkou 68 km považována za nejdelší tramvajovou trať na světě. Trať spojující několik měst a vesnic podél celého belgického pobřeží v Západních Flandrech je úzkorozchodná (1000 mm) a její první část byla uvedena do provozu již v roce 1885.

Část tramvají vyrobených v období mezi léty 1960-82 by měla být nahrazena novými vozidly CAF. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Vozový park dnes tvoří starší tramvaje z let 1960–82, které byly v minulosti modernizovány dosazením středního nízkopodlažního článku. Dopravce De Lijn vypsal výběrové řízení na dodávku nových vozidel, které by měly starší tramvaje postupně nahradit. Celkem bylo požadováno 146 nízkopodlažních tramvají, ne všechny ale mají sloužit na populární pobřežní trase. De Lijn totiž provozuje také tramvajovou dopravu v Antverpách a Gentu a obří kontrakt předpokládal, že vozidla budou dodána pro všechny tři provozy. Gent se má dočkat 18 obousměrných tramvají se šířkou vozové skříně 2300 mm, Antverpy obdrží 66 jednosměrných vozů rovněž se šířkou 2300 mm a pobřežní linka(Kusttram) zbylých 62 tramvají, které budou také jednosměrné, ale šířka skříně těchto vozů bude činit 2400 mm. O kontrakt za zhruba 320 mil. € se zajímalo celkem 5 firem, jen dvě ale splnily všechny požadavky dopravce De Lijn, a sice Bombardier a CAF. Zatímco při posledním velkém tendru na 88 tramvají pro Antverpy a Gent se radoval Bombardier s modelem Flexity 2, nyní zvítězil CAF. Ten by měl první vozidla začít dodávat v průběhu roku 2018, tedy v případě, že budou odmítnuty protesty ze strany Bombardieru.

Ten totiž prakticky okamžitě po oznámení výsledků tendr napadl s tím, že dopravce De Lijn nevyhodnotil nabídky správně. Bombardier přitom zřejmě využívá nenápadně i politického vlivu, kdy poukazuje na ztrátu pracovních míst v jeho belgické továrně, kterou by i tak měly opustit desítky zaměstnanců v souvislosti s nedávno představeným restrukturalizačním plánem (ztráta zakázky pro De Lijn by ovšem míru propouštění zřejmě ještě zvětšila a počet zaměstnanců by se snížil až o 70). Ostré vystoupení Bombardieru proti jinému uchazeči formou podání protestu přitom není příliš obvyklé. České soutěže na nové tramvaje například firma zásadně nenapadá, ačkoli ví, že se kvůli podmínkám nemůže ani účastnit. O protestu Bombardieru v Belgii by se mělo rozhodovat koncem listopadu.