Polská Bydgoszcz hodlá investovat do tramvajové infrastruktury více než 3 mld. korun

Polské město Bydgoszcz, která je mj. domovem aktuálně nejvýznamnější polské vagónky PESA, hodlá pokračovat v pumpování peněz do tramvajové dopravy. Celková výše investic by měla v následujících 4 letech činit zhruba půl miliardy zlotých, tj. cca 3,1 mld. Kč.

Bydgoszcz chce kromě tratí investovat i do nákupu nových vozidel. Na snímku vůz Konstal 805Na. (zdroj: Wikipedia.org)

Finanční prostředky by měly být určeny jak na opravy stávajících tramvajových tratí, tak na výstavbu zcela nových a na nákup vozidel. Značnou část peněz by měla pro tento účel poskytnout Evropská unie. Investice jsou plánovány na období následujících pěti let. Během let 2012 až 2022 by tak měla Bydgoszcz celkově vložit do rozvoje a modernizace tramvajové dopravy okolo 1 mld. zlotých (přes 6,3 mld. Kč).

Nutno podotknout, že tramvajové tratě (ať už nové či modernizované) budou tradičně řešeny v širších souvislostech, takže proměn by měly doznat celé ulice. Dojít by tak mělo k rekonstrukcím a úpravám silnic, k výstavbě nových cyklostezek, rekonstrukcím kanalizační sítě, investicím do osvětlení, zastávek, zeleně atp. Nejočekávanější stavba se týká nového úseku po ulici Kujawskiej, který sice nepatří k těm nejdelším, ale zato k těm nejvýznamnějším z hlediska dopravního významu, neboť výrazně usnadní dopravu v centru města a zlepší dopravní spojení středu Bydgoszcze se severní částí města. S ohledem na to, že bude zapotřebí provést v oblasti celou řadu terénních úprav, spolkne tato jediná stavba největší balík peněz. Předpokládá se, že by mělo jít o částku okolo 276 mil. zlotých (cca 1,7 mld. Kč), v této hodnotě je ale započten také nákup 15 nových vozidel.

Bydgoszcz by ráda míru investic do tramvajové dopravy ještě znásobila. V šuplíku má totiž připraveny další projekty, na které se nyní již finanční prostředky nenašly. Město je však připraveno na variantu, že by v rámci Operačního projektu Životní prostředí, z něhož by měla být vozidla i stavby z větší části hrazeny, nějaký z projektů v rámci Polska vypadl. Na tzv. rezervním seznamu má město pro tento případ hned dva projekty nových tramvajových tratí, jejichž náklady (včetně nových vozů) jsou odhadovány na 700 mil. zlotých (cca 4,4 mld. Kč).