Poloviční konec tramvají od Solarisu

Spekulace posledních měsíců o prodeji části společnosti Solaris Bus & Coach zabývající se výrobou tramvají se potvrdily pouze částečně. Značka Solarisu z tramvají prozatím úplně nezmizí. Bude se však muset dělit na trhu s jiným významným producentem kolejových vozidel – švýcarským Stadlerem, resp. jeho polskou odnoží Stadler Polska. Obě společnosti totiž podepsaly dohodu, která znamená spojení sil v oblasti projektování a výroby tramvají. Účelem má být posílení pozice na trhu, přičemž se hovoří o založení konsorcia obou firem. Lze předpokládat, že zastoupení obou společností v konsorciu je rovnocenné.

Solaris Tramino S111o pro Olsztyn. (foto: Libor Hinčica)

V praxi bude konsorcium vypadat tak, že zakázky, které dříve Solaris realizoval nebo momentálně realizuje (zakázka pro Lipsko) budou dále výhradně pod hlavičkou Solarisu. Do nových zakázek se však mají firmy hlásit vždy společně. Nebylo přitom upřesněno, jak bude trh rozdělen. Je jasné, že se tato strategie bude týkat domácího Polska, kde se již nyní obě firmy hodlají ucházet o zakázku pro polský Kraków. Další státy byly zmíněny souhrnně jako „další evropské země“, alespoň to tak zaznělo z úst Petera Spuhlera, ředitele a vlastníka Stadleru:  „Úzká spolupráce mezi Stadlerem a Solarisem umožní společnostem posílit jejich pozici na polském trhu a v dalších evropských zemích. Produktové portfolio obou společností se bude velmi dobře doplňovat. Jsme schopni vzájemně profitovat v našem technologickém vývoji. Proto jsem velmi rád, že můžeme spolupracovat se Solarisem."

Postoj Solarisu vysvětlila Solange Olszewska, majitelka polského výrobce: „Snažíme se neustále růst s našimi aktivitami v oblasti výroby tramvají, a proto jsme hledali významného strategického partnera pro další vývoj našich produktů a výrobního zařízení v Poznani a využití našich vynikajících kontaktů na trhu a růstu inženýrství a zkušeností s výrobou skříní vozidel. Pro takovou spolupráci není na trhu lepší partner než Stadler, který je globálně známou švýcarskou značkou. A co víc, vozidla Stadleru jsou velmi známá v Polsku.“

Produkce autobusů a trolejbusů s logem Solarisu se spolupráce se Stadlerem nijak nedotkne a v tomto směru zůstává firma nadále zcela nezávislá. Právě autobusová produkce byla někdy v tendrech na tramvaje pro Solaris určitou přítěží. Společnost si totiž netroufala napadat některé sporné tendry (například v minulosti v Krakówě), neboť místní dopravci byli zároveň provozovatelé a zákazníci Solarisu v oblasti dodávek autobusů, a firma by tak mohla ohrozit své zájmy v tomto segmentu. Totéž lze přitom vztáhnout i k českým zakázkám. Naopak v některých případech musela společnost sama bojovat o to, aby o již získanou zakázku nepřišla. To se týkalo například vítězství v Poznani (vůbec první zakázka Solarisu), nebo dlouze protahovaného vyhlášení výsledků v německém Lipsku. Celkem dodal Solaris tramvaje pouze do 4 měst – Poznaně, Olsztynu, Braunschweigu a Jeny. Zakázka pro Lipsko momentálně běží, avšak hotový produkt zatím světlo světa nespatřil. Ve všech městech, kde se tramvaje od Solarisu objevily, vykazují vozidla vysokou provozní spolehlivost, která činí ve všech případech přes 95 %. V České republice se firma účastnila výběrového řízení na tramvaje pouze jednou. V roce 2014 podala nabídku do Ostravy, byla však jediným uchazečem, přičemž tehdejší legislativa neumožňovala tendr s jedním uchazečem uzavřít.