Čínský Šen-čen otevřel linku monorailu

Netradiční dopravní prostředek s netradičním výrobcem a provozovatelem získalo čínské město Šen-čen do svého systému veřejné dopravy. Ve městě byla dne 13. 10. 2016 zprovozněna nová linka monorailu. Dopravní prostředek jedoucí vysoko nad zemí byl vyvinut společností BYD, která se projektu věnovala celých 5 let. Výrobce BYD přitom máme tradičně spojeného hlavně s výrobou elektrobusů (případně elektromobilů a baterií) a segment kolejové dopravy, byť takto netradiční, stál doposud mimo centrum pozornosti tohoto ambiciózního výrobce, který brzy otevře také svou první továrnu v Evropě.

SkyRail od společnosti BYD v čínském Šen-čenu. (foto: BYD)

Monorail firma BYD sama vyvinula, postavila a bude jej i provozovat. Není proto jistě překvapením, že trasa nadzemky směřuje do výrobního závodu firmy BYD, která má v Šen-čenu své sídlo a vývojové středisko. Projekt nazvaný jako SkyRail spolkl za pět let vývoje okolo 757 mil. dolarů. Firma věří, že se jí podaří s vlastním řešením monorailu prosadit v tomto netradičním segmentu, který je přitom poměrně bohatý na konkurenci. Většina firem, která dnes monoraily na trhu nabízí, pochází navíc právě z Číny.  

Monorail BYD. (zdroj: BYD)

Podle společnosti BYD je monorail vhodnou alternativou k tramvajím a rychlým systémům přepravy (metru, tradiční nadzemce atp.) zejména pro menší a střední města, případně pro vybrané městské části. Max. přepravní kapacita systému se má pohybovat mezi 10 000 až 30 000 pasažéry za hodinu. Firma poukazuje na to, že oproti metru je výstavba monorailu až o 80 % levnější a trvá pouze třetinovou dobu.

V Šen-čenu se jedná již o druhou linku monorailu. Ta první – v podobě jednoduché smyčky o délce 3,88 km se sedmi stanicemi – byla uvedena do provozu v centru města už v roce 1998. Délka nově zprovozněného monorailu SkyRail od BYD je 4,4 km. Výrobce by rád v budoucnu provoz monorailů významně rozšířil a uvedl do provozu v Šen-čenu a nejbližším okolí okolo 50 km tratí.