Menu

Chemnitz spustilo provoz na 3 nových linkách vlakotramvaje

Stadler Citylink během zkoušek v okolí Chemnitz. Všimněte si různé úrovně nástupní výšky dveří, která zaručuje, že je na železničních i tramvajových nástupištích zajištěn vždy u dvojice vstupů bezbariérový přístup. (zdroj: Wikipedia.org)
Stadler Citylink během zkoušek v okolí Chemnitz. Všimněte si různé úrovně nástupní výšky dveří, která zaručuje, že je na železničních i tramvajových nástupištích zajištěn vždy u dvojice vstupů bezbariérový přístup. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
13. 10. 2016 08:30
Redakce
1 minuta čtení

Chemnitzský model – v originále Das Chemnitzer Modell – představuje systém vlakotramvají, které mají přejíždět mezi tramvajovou a železniční sítí. Systém je rozdělen do celkem 6 etap. Jako tzv. nultá etapa se označuje provoz na lince Chemnitz – Stollberg, na níž byla elektrifikována část původní železniční trati, avšak nikoli za využití obvyklé napěťové soustavy pro železniční tratě, ale s napětím 750 V stejnosměrných. Nešlo sice o stejné napětí jako v případě tramvajové sítě v Chemnitz (ta využívá 600 V), zároveň ale nešlo o napěťovou soustavu, která by umožňovala provoz elektrických vlaků. Provoz na této lince byl spuštěn v roce 2002. Tehdy se ještě o tzv. Chemnitzském modelu nehovořilo, byť se s rozvojem vlakotramvají počítalo. Projekt, jenž získal toto jméno, vznikl až posléze, což je také důvod, proč byla již realizovaná přestavba tratě do Stollbergu označena jako nultá etapa.

Stadler Citylink během zkoušek v okolí Chemnitz. Všimněte si různé úrovně nástupní výšky dveří, která zaručuje, že je na železničních i tramvajových nástupištích zajištěn vždy u dvojice vstupů bezbariérový přístup. (zdroj: Wikipedia.org)

Další části, z nichž byla dne 10. 10. 2016 spuštěna první etapa, byly označeny čísly 1 až 5. V jejich případě se však již nepočítá s elektrifikací železničních tratí, ale s provozem vozidel, která budou na elektřinu jezdit pouze po Chemnitz v tramvajové síti, zatímco na železnici budou využívat dieselový pohon. První spuštěná etap zahrnuje tři linky vedené do měst Burgstädt, Mittweida a Hainichen na severovýchod od Chemnitz. V provozu jsou vozidla objednána u španělského závodu Vosslohu, nicméně jejich dodavatelem se s ohledem na změnu vlastnických vztahů stal už švýcarský Stadler, který v mezidobí španělský závod koupil.  Vlakotramvají bylo původně objednáno 8 (v srpnu 2012), v červnu 2015 pak byla využita opce na nákup dalších čtyř vozidel. S jedním z vozů se mohli seznámit také návštěvníci veletrhu InnoTrans, který se v září konal v Berlíně.

Provozovatelem všech vlakotramvají je městská společnost City-Bahn Chemnitz GmbH (která ovšem neprovozuje tramvajovou dopravu ve městě). Nyní spuštěné linky nesou označení C13, C14 (uvedeny do provozu od cca 13:00 dne 10. 10. 2016) a C15 (spuštěna od cca 15:30 dne 10. 10. 2016). Samotnému zahájení přecházela slavnostní akce konaná mezi 10:00 až 14:00 v centru Chemnitz. Linky C13 až C15 odjíždějí z centrální zastávky ve středu Chemnitz (Zentralhaltestelle), linky C11 do Stollbergu oproti tomu končí na hlavním vlakovém nádraží (kde se nachází již dříve vybudované kolejové propojení mezi tramvajovou a železniční sítí). Další vlakotramvajové linky by měly být spuštěny do roku 2020. Celkem by měla mít jejich síť přes 220 km.       

 

Podobné články