Škodovka stáhla protest. 40 tramvají do švédského Göteborgu dodá Bombardier

Švédský Göteborg oznámil vítěze tendru na dodávky nových tramvají. Stala se jím společnost Bombardier, který dodá celkem 40 vozů z rodiny Flexity vybavené elektrickou výzbrojí VosslohKiepe. Hodnota zakázky je zhruba 140 mil. €, z čehož zhruba 97 miliónů připadá na Bombardier. Součástí kontraktu je také opce na dodání dalších až 60 tramvají. Tuto opci může dopravce Göteborgs Spårvägar využít kdykoli v průběhu následujících deseti let. Teoreticky tak může Göteborg od kanadsko-německého strojírenského gigantu odebrat až 100 vozidel.

Nové tramvaje typu M33 pro Göteborg. (foto: Bombardier)

„Bombardier patří mezi přední dodavatele tramvají a tyto vozy budou tvořit důležitý příspěvek pro další rozvoj veřejné dopravy v Göteborgu. Vybrali jsme nejlepší tramvaje pro naše město,“ uvedl šéf dopravní společnosti Endrick Schubert.

Zástupce společnosti Bombardier Transportation Michael Fohrer (prezident společnosti pro oblasti dodávek lokomotiv a vozidel lehké železnice) se k nákupu tramvají vyjádřil následovně: „Jsme pyšní, že jsme vyhráli tento tendr a že bude pokračovat naše dlouhodobé partnerství s Göteborgs Spårvägar. Naší snahou bylo poskytnout nejlepší hodnotu za dané peníze a byli jsme schopni přesvědčit dopravce oběma našimi koncepty tramvají a naší strategií servisu.“

Tramvaje pro Göteborg budou uzpůsobeny dle podmínek místního provozu. Všechna okna vozidla budou například dvojitě zasklená. Tramvaje budou plně nízkopodlažní. První dvě by měly být do města předány na jaře 2019 a budou testovány v rozsahu více než 20 000 km předtím, než je dopravce převezme. Velký rozsah testování je dán špatnými zkušenostmi s předchozí generací vozidel, která do města dodávala italské společnost AnsaldoBreda.

Nový typ je označen dle schématu pojmenování vozidel v Göteborgu jako M33. Tři desítky z celkového počtu 40 tramvají by měly odpovídat tzv. typu A, což je jednosměrný vůz délky 33 m, zbylých 10 pak odpovídá obousměrnému provedení B (o stejné délce). Mimoto je v nabídce i typ C o délce 45 m (jednosměrný), který je však jen předmětem zmíněné opce. V jejím rámci může být pořízen v rámci daného objemu max. 60 vozů jakýkoli poměr typů A, B nebo C.

Nákup tramvají bude financován skrze místní regionální vládu Västra Götalandregion (obdoba našich krajů). Vozidla bude vlastnit společnost Kommunleasing AB a pronajímat je dopravci Göteborgs Spårvägar.

Bombardier vyhrál tendr na nové tramvaje už 15. 4. 2016, teprve 11. 10. 2016 ale mohl být potvrzen jako vítěz a mohlo dojít k podpisu smlouvy. Důvodem byl protest jednoho z uchazečů, a to konkrétně české Škody Transportation, která však nakonec své námitky vůči tendru stáhla. Dalšími uchazeči tendru byli vedle zmíněné Škodovky i Alstom, CAF, PESA a Stadler.