Americké Kansas City má problém. Tramvajemi jezdí příliš mnoho lidí

Dne 6. 5. 2016 zažilo americké město Kansas City po 59 letech návrat k tramvajím. Pro obsluhu jediné linky dlouhé 3,1 km (s deseti zastávkami a částečně jednokolejným vedením) byly dodány 4 tramvaje typu CAF Urbos 3. Očekávalo se, že denně využije služeb tramvají průměrně okolo 2 700 pasažérů. Ukázalo se však, že tento údaj byl značně podhodnocen a nyní se město snaží získat co nejdříve další vozidla.

V Kansas City slouží dnes 4 tramvaje CAF Urbos 3. (zdroj: www.kansascity.com)

Využití tramvajových spojů je mnohem větší, než vedení města očekávalo, a průměrně se jimi sveze denně 6 600 cestujících. Na pracovní dny a neděle připadá zhruba 4 800 pasažérů, na soboty pak okolo 10 000. To způsobuje momentálně problémy například v oblasti údržby, protože původně se předpokládalo, že v neděli bude interval spojů delší a dvě ze čtyř tramvají se budou podrobovat údržbě. Jelikož je však nutné vypravovat i v neděli tři vozy, bylo nutné plán údržby přehodnotit.

S ohledem na vysoký zájem pasažérů se město rozhodlo, že si dokoupí další dvě vozidla. Vzhledem k dodacím lhůtám ovšem nelze očekávat, že by se dvě nové tramvaje objevily v Kansas City před rokem 2019. Město přitom zkoumá více možností, jak nové tramvaje pořídit. Původní čtyři vozidla si Kansas City objednalo v balíčku s dalšími tramvajemi, které si koupilo město Cincinnati v Ohiu. Cincinnati si do smlouvy nechalo zapracovat i doložku o opci na nákup dalších tramvají. Kansas City ale stejnou možnost nevyužilo, a tak nyní jedná se svým partnerem z Ohia o tom, zda by opce, na kterou má nárok Cincinnati, nešla využít ve prospěch Kansas City. Zdá se totiž, že Cincinnati další nové tramvaje zatím požadovat nehodlá.

Nelze jednoznačně říci, že by plánovači při projektování tramvajového systému v Kansas City udělali chybu a poptávku cestujících podhodnotili. Vycházelo se totiž z údajů jiných amerických měst a ty se pak přizpůsobovaly a přepočítávaly na parametry Kansas City. Výsledkem je ale přeplněnost řady spojů a jedny z nejvyšších ukazatelů počtu přepravených cestujících na jednu míli v celých Spojených státech. Svou roli jistě může hrát i fakt, že cesta tramvají je zcela zdarma, na druhé straně je ale nutné si uvědomit, že podobnou dopravní politiku má více amerických měst (např. Washington, D.C., nebo Atlanta), která se podobnými čísly prezentovat nemohou.

Kansas City na základě dobrých zkušeností s provozem tramvají plánuje jejich dalších rozvoj, a to severně do oblasti Berkley Riverfront Park. Nepředpokládá se, že by proti nákupu vozidel nebo stavbě tramvajové trati měly být vzneseny nějaké námitky. Celý systém je totiž v plusu. Ačkoli cestující neplatí jízdné, je provoz financován skrze místní daně, které byly na základě souhlasu obyvatel zvýšeny ve vymezené oblasti okolo tramvajové trati a sloužily nejprve k financování stavby a nyní i k úhradě provozních nákladů. Přebytek od doby, co se začala daň vybírat, činí po odečtení nákladů momentálně okolo 7 mil. dolarů.