Podpovrchová tramvaj – předchůdce dnešního pražského metra – se začala budovat před 50 lety

Ppřed půl stoletím (7. 1. 1966) byla v hlavním městě oficiálně zahájena stavba systému podzemní dopravy, ačkoli první plány se značně lišily od podoby, kterou Pražané znají dnes. O projektu se zpočátku hovořilo jako o „podpovrchové tramvajové dopravě“.

Dělník Bartoš se právě zapisuje do dějin. Jeho pneumatické kladivo symbolicky zahajuje stavbu pražského metra. Nikdo z přítomných o tom ovšem ještě neví... (foto: archiv DPP)

Dělník Bartoš se právě zapisuje do dějin. Jeho pneumatické kladivo symbolicky zahajuje stavbu pražského metra. Nikdo z přítomných o tom ovšem ještě neví... (foto: archiv DPP)

I když první návrhy na výstavbu podzemní dráhy v Praze padaly již o desítky let dříve, naplno se rozběhla až v roce 1967 v místě stanice Hlavní nádraží. Výraz „metro“, pocházející z francouzštiny, byl u nás patrně poprvé použit již v návrhu z roku 1926, své místo v pražské realitě si však našel až později. Za oficiální start stavby podpovrchové tramvaje je pokládán symbolický výkop v Opletalově ulici dne 7. ledna 1966. První tunel měl vést od Bolzanovy ulice na Karlov k Nuselskému mostu, velkoryse se projektovala stanice Muzeum.

Trvání „tramvajové éry“ však nebylo dlouhé, rok 1967 se nesl ve znamení sporů na téma Podpovrchová tramvaj, nebo metro?, které vyvrcholily dne 9. srpna 1967 rozhodnutím vlády od etapy podpovrchové tramvaje upustit a vybudovat v Praze systém metra.

„Před těmi padesáti lety nikdo netušil, že se vlastně začíná stavět metro. Ještě v březnu 1967, kdy se začala stavět první stanice nového systému, Hlavní nádraží, se stále stavěl systém podpovrchové tramvaje. Přesto to datum 7. ledna 1966 dnes zcela samozřejmě chápeme jako den, kdy se začalo stavět i pražské metro,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Méně známý záběr ze zahájení stavby podpovrchové tramvaje, jež v Praze nakonec nikdy nevyjela. Namísto ní má dnes metropole metro. (foto: archiv DPP)

Méně známý záběr ze zahájení stavby podpovrchové tramvaje, jež v Praze nakonec nikdy nevyjela. Namísto ní má dnes metropole metro. (foto: archiv DPP)

Prvním úderům pneumatického kladiva dělníka Bartoše do vozovky, o nichž psal tehdejší oblíbený deník Večerní Praha, před padesáti lety přihlížela pouze skupinka zasvěcených. Ti jistě netušili, že jsou nepřímo svědky zahájení stavby sítě pražského metra, která je dnes zhruba 65,4 kilometrů dlouhá a zahrnuje 61 stanic. Proces první fáze výstavby trval necelou dekádu. V roce 2014 pražské metro oslavilo 40leté výročí od zahájení provozu tratě C v úseku Florenc – Kačerov. Rok 2015 přinesl prodloužení úseku linky A o čtyři nové bezbariérové stanice.


Zdroj: Tisková zpráva DPP.