Olsztyn potřebuje další tramvaje

Více než měsíc uplynul od otevření nového tramvajového provozu v polském Olsztyně, jak jsme informovali na našem webu. Teď hlavní město Varmijsko-mazurského vojvodství hlásí: potřebujeme další vozidla.

Solaris Tramino patří mezi moderní evropské tramvaje. Prosadit se na náročném trhu kolejových vozidel je ale pro polského producenta velmi komplikované. (foto: Libor Hinčica)

Solaris Tramino patří mezi moderní evropské tramvaje. Prosadit se na náročném trhu kolejových vozidel je ale pro polského producenta velmi komplikované. (foto: Libor Hinčica)

Pro provoz na nově zřízených tramvajových tratích, po nichž jezdí celkem tři linky, bylo pořízeno 15 vozů Solaris Tramino. Jak se však ukázalo, je tento počet nedostatečný. Na vině přitom není enormní zájem cestujících, ale příliš optimistické prognózy týkající se možné organizace provozu. Ačkoli se podařilo postupně uvést do provozu preferenci tramvajové dopravy na křižovatkách, jezdily v prvních týdnech tramvaje v Olsztyně často zpožděné a nestíhaly stanovené doby obratů. Proto došlo k úpravě jízdních řádů prodloužením jízdních dob o cca 2–3 minuty na každé z linek, což se ovšem projevilo také na vypravenosti tramvají.

S ohledem na nedostatek vozů a nutnosti zachovávat provozní zálohu nezbývalo, než významně snížit interval na tramvajové lince číslo 3, která jezdí v pracovní dny jen každých 30–40 minut. Hustší interval – 20minutový – je na lince o víkendu, což má mít dle oficiálních vyjádření souvislost se skutečností, že linka vedená k univerzitě a místním kolejím je studenty pro cesty do města využívána více právě o víkendech, kdy mají volno, případně se vracejí zpět na koleje. Blíže skutečnosti ovšem bude spíše fakt, že tramvaje na zahuštění intervalu v pracovní dny zkrátka není kde brát.

Plán tramvajových tratí v Olsztyně. (zdroj: Wikipedia.pl)

Plán tramvajových tratí v Olsztyně. (zdroj: Wikipedia.pl)

Hovoří se proto o možnosti co nejrychlejšího nákupu dalších vozidel. Pro pokrytí aktuální minimální potřeby (a zlepšení intervalu na lince č. 3) by měly postačovat dva vozy, město by však rádo koupilo tramvaje tři, aby bylo možné zvýšit provozní zálohu, která čítá nyní jen 1–2 vozidla, v závislosti na údržbě tramvají či případných poruchách, které se novým vozidlům v počátcích provozu samozřejmě nevyhýbají. Kromě drobných technických závad na vozidlech se musel Olsztyn v prvních týdnech vypořádávat také s další nepřízní osudu, několikrát například došlo k výpadku proudu či drobným nehodám. Dne 28. 1. 2016 poté došlo i k první smrtelné nehodě, kdy se tramvaj střetla s chodcem.

Kdy k nákupu třech nových tramvají dojde, ovšem není zatím jasné. Město by se totiž opět rádo opřelo o evropské fondy a teprve v případě, že nebude možné financovat nákup evropskými penězi, měla by ke slovu přijít varianta vlastního financování z prostředků města. Problémem ovšem je, že dotační tituly na nákup nových vozidel se teprve vypisují a také výroba samotných vozidel není časově krátkou záležitostí.

Tramino pro Olsztyn během zkoušek v Poznani. (foto: Libor Hinčica)

Tramino pro Olsztyn během zkoušek v Poznani. (foto: Libor Hinčica)

Doplňme, že Olsztyn se v tramvajích zhlédl a chce v jejich rozvoji dále pokračovat. Výhledově by město chtělo mít k dispozici až 40 tramvají. V současné době probíhají práce na studii, která má prozradit, jakým směrem bude nejlepší další nové tratě rozvíjet, přičemž reálně se předpokládá, že by měl být finální počet v porovnání se současným stavem tramvají dvojnásobný, tedy okolo 30 kusů.