Menu

Mnichov přepravil opět více cestujících v MHD. Roste celé Německo. A ČR?

Zase nárůst. Mnichov oznámil rekordní počet přepravených pasažérů. V porovnání s rokem 2014 stoupl počet přepravených cestujících o 2 %. (foto: Libor Hinčica)
Zase nárůst. Mnichov oznámil rekordní počet přepravených pasažérů. V porovnání s rokem 2014 stoupl počet přepravených cestujících o 2 %. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
30. 01. 2016 08:23
Redakce
2 minuty čtení

Investice do kvalitní veřejné dopravy se našemu západnímu sousedovi dlouhodobě vyplácí. Již několik let je možné zaznamenat zvýšený nárůst počtu cestujících prakticky u všech městských operátorů. Údaje v předešlých letech nepříznivě ovlivňovala hospodářská krize, která se však zdá být za námi, resp. přinejmenším za Německem. Mnichovský dopravní podnik (MVG; Münchner Verkhersgesellschaft) oznámil údaje o počtu přepravených cestujících v roce 2015. Podle zpráv operátora stoupl počet cestujících ve veřejné dopravě v Mnichově na zhruba 566 mil., což představuje 2% růst v porovnání s rokem 2014.

Zase nárůst. Mnichov oznámil rekordní počet přepravených pasažérů. V porovnání s rokem 2014 stoupl počet přepravených cestujících o 2 %. (foto: Libor Hinčica)

Bavorská metropole ovšem není jediným městem v Německu, které hlásí dobré výsledky. V rámci celé Spolkové republiky Německo bylo průměrně veřejnou dopravou přepraveno o 0,5 % víc lidí než v roce 2014. Dopravci na zvýšenou poptávku po cestování MHD také adekvátně reagují. Například saské město Drážďany pořídilo 40 nových článkových autobusů (přečíst si o nich můžete zde), které ale z velké části nahrazují standardní 12m vozy. Podobný trend můžeme zaznamenat také v dalším saském provoze – Lipsku, které hodlá letos pořídit rovněž kloubové autobusy, jež vystřídají ve vozovém parku starší sólo vozidla. Změny jde vidět i v tramvajové dopravě. Lipsko již nyní nasazuje tramvaje NGT8 ve spojení s vlečnými vozy 4NBWE, které odkoupilo z Rostocku a plánuje počet takovýchto souprav o délce cca 45 m dále rozšířit. Podobně navyšuje již delší dobu přepravní kapacitu Magdeburg, který za nízkopodlažní tramvaje připojuje vlečné vozy B6A2 a v nejbližší době (opět za pomocí ojetých vleků 4NBWE z Rostocku) by se měly prodloužené soupravy objevit také v Kasselu. Obecně lze v Německu sledovat trend stále narůstající kapacity vozidel a jejich prodlužování. To platí také pro další západoevropské země.

V nedávné době se na serveru youtube.com objevilo zajímavé video s českými titulky, které představuje otázku kvality (nejen) veřejné dopravy v Curychu. Máte-li čas, rozhodně doporučujeme celé video zhlédnout. Zajímavá je především politika parkování, která je pro řadu měst v ČR absolutně nepředstavitelná.

Česká republika bohužel dlouhodobě zaostává v kvalitě nabízených služeb a pojetí veřejné dopravy. Počet cestujících u nás trvale klesá, přičemž tento ukazatel je dlouhodobě hodnocený jako „trend“. Ve skutečnosti ovšem vše závisí na tom, jak se města a dopravci k veřejné dopravě staví a nazvat úbytek cestujících „trendem“ lze považovat za kouzelnou formulku, za níž by se jistě nemuseli stydět ani na Škole čar a kouzel v Bradavicích. Trendem totiž můžeme nazvat při určitém úhlu pohledu vlastně cokoli.  

Socka nemusí být nutně hanlivý výraz pro MHD. Někdy toto slovo jen odráží skutečný stav věci. (foto: Libor Hinčica)

Předvolební kampaně ukazují, že veřejná doprava je důležitým tématem pro komunální politiky, reálně jde ale zlepšení vidět jen v omezené míře, což je do značné míry dáno takřka nulovým rozhledem a neznalostí. Veřejná doprava je tak v ČR nezřídka posměšně nazývána „sockou“. Tento výraz je přitom pro německé kolegy nepřeložitelný, protože všeobecné hanlivé označení pro veřejnou dopravu němčina nezná. Tramvajemi a autobusy zde totiž cestují lidé všech společenských vrstev. Čas od času proto můžeme v ČR zaznamenat tažení proti „socce“ z úst komunálních politiků i představitelů dopravců. Naposledy informoval o „křížové výpravě“ za kvalitnější MHD Moravskoslezský deník, jak si můžete přečíst zde. Mnohdy tak vzniká paradoxní situace, kdy téže aktéři, kteří jsou přímo zodpovědní za současný stav MHD/socky, se stávají novodobými křižáky, kteří mají stav, do nějž veřejnou dopravu svými vlastními rozhodnutími a kroky dostali, napravit.

Podobné články