Iveco Czech Republic mělo rekordní výrobu

Společnost Iveco Czech Republic – nástupce legendární Karosy Vysoké Mýto – je největším výrobcem autobusů v České republice a jedním z největších výrobců autobusů v Evropě. V loňském roce byla překonána meta 3 700 vyrobených vozů a pokořen absolutní rekord v počtu vyrobených vozů. Jejich počet se zastavil na hodnotě 3 728 kusů. Ve výrobním programu dominuje především model Iveco Crossway, který táhne produkci a je po stovkách dodáván především do zemí západní Evropy. Doplňkem výrobního programu jsou pak autobusy Iveco Urbanway ve verzích 10,6 M a 12 M.

Nejúspěšnějším modelem současnosti je Iveco Crossway. (foto: Iveco Bus)

Nejúspěšnějším modelem současnosti je Iveco Crossway. (foto: Iveco Bus)

Oproti roku 2014 stoupla produkce ve Vysokém Mýtě o více než 400 autobusů. Už tehdy se s 3 288 vyrobenými autobusy zdálo, že by bylo možné v dohledné době pokořit i absolutní rekord z roku 1986, kdy se počet vyrobených vozidel zastavil na čísle 3 410. Produkce okolo počtu tří tisícovek vozidel v někdejší Karose nebyla v osmdesátých letech ničím neobvyklým a v období let 1979–1990 spadl počet smontovaných autobusů pod metu 3 000 pouze jedenkrát (v roce 1981). Po roce 1990 ale přišel pád. Absolutního dna se dotkla výroba v roce 1995, kdy bylo vyrobeno jen 897 autobusů, což zhruba odpovídalo stavu, který Karosa zažila naposledy v roce 1961. Nicméně s novým vlastníkem, investicemi a velmi úspěšnou řadou vozů Karosa 930 a 950 se prodeje začaly zvedat, přesto například v roce 2004 bylo vyrobeno „jen“ 1703 autobusů.

Doposud byl rekordním rokem v historii závodu ve Vysokém Mýtě rok 1986. Tehdy opouštěly výrobní linku karosy řady 730. (foto: archiv Iveco Czech Republic)

Doposud byl rekordním rokem v historii závodu ve Vysokém Mýtě rok 1986. Tehdy opouštěly výrobní linku karosy řady 730. (foto: archiv Iveco Czech Republic)

Úspěšný rok 2015 překonal po necelých třiceti letech výrazně i zmíněný rok 1985. V přepočtu na den bylo vyrobeno průměrně 10,2 autobusů denně, budeme-li počítat i veškeré svátky a víkendy. Oproti osmdesátým letům sice výrazně pomáhají při výrobě moderní technologie, na druhé straně je ale proces výroby mnohem složitější a také skladba vozidel na výrobním lince díky nejrůznějším provedením a zákaznickým přáním pestřejší. Zatímco v 80. letech jsme mohli v Karose sledovat jen Karosy řady 730, dnešní produkce Crosswayů zahrnuje několik variant (středněpodlažní, částečně nízkopodlažní, školní atp.), a to v různých délkách.   

Pohled na výrobu vozu Iveco Crossway ještě ve starším provedení ve výrobním závodě společnosti Iveco ve Vysokém Mýtě v roce 2013. (foto: Československý Dopravák)

Pohled na výrobu vozu Iveco Crossway ještě ve starším provedení ve výrobním závodě společnosti Iveco ve Vysokém Mýtě v roce 2013. (foto: Československý Dopravák)

Generální ředitel společnosti Iveco Czech Republic k úspěchu značky mj. uvedl: „Kromě neustálého inovačního procesu našich výrobků se zaměřujeme i na investice do nových technologií. Náš závod patří mezi nejmodernější továrny na výrobu autobusů na světě. Pokud chceme zopakovat podobný výsledek, musíme se nadále koncentrovat na udržení vysoké kvality, investovat do rozvoje výrobního závodu a do vývoje nových modelů.“

Titul Coach of the Year si loni odnesl model Magelys Pro. Na rekordu výrobního závodu ve Vysokém Mýtě se však tato vozidla nepodílela. Jejich výroba totiž probíhá ve Francii. (foto: Miroslav Halász)

Titul Coach of the Year si loni odnesl model Magelys Pro. Na rekordu výrobního závodu ve Vysokém Mýtě se však tato vozidla nepodílela. Jejich výroba totiž probíhá ve Francii. (foto: Miroslav Halász)

Připomeňme, že první autobus byl vyroben v továrně Josefa Sodomky v roce 1928. Karosou se podnik stal po znárodnění v roce 1948. Po privatizaci vstoupil do firmy v roce 1993 francouzský Renault, který o tři roky později získal kontrolní podíl. V roce 1999 spojilo své síly s Renaultem při výrobě autobusů Iveco a vytvořily holding Irisbus. Značka Karosa pro české a slovenské dopravce (a východní trhy) ovšem nadále existovala až do roku 2007, kdy byla nahrazena pojmenováním Irisbus Iveco (Renault ze společného podniku v té době již vystoupil) a od roku 2013 nesou výrobky název Iveco Bus. V roce 2015 si společnost Iveco Czech Republic, která figuruje coby nástupce Karosy, připomněla 120. výročí založení výrobního závodu ve Vysokém Mýtě. Jako celek se pak značka Iveco Bus dočkala ocenění v podobě udělení prestižního titulu Coach of the Year pro produkt Iveco Magelys Pro, který je ovšem vyráběn ve Francii.

Z uvedeného počtu více než 3 700 vozů vyrobených v roce 2015 putovalo k českým dopravcům jen 294 vozů. Z hlediska podílu na českém trhu tedy v roce 2015 skončila značka Iveco Bus až na třetím místě. První příčku pro sebe uzmul už poněkolikáté SOR Libchavy, který z více než 700 vyrobených autobusů předal dopravcům v ČR 435 vozů. I produkce libchavského SORu přitom byla loni rekordní. Druhou příčku si především díky obřím dodávkám pro ICOM transport zasloužila společnost EvoBus Česká republika sdružující značky Mercedes-Benz a SETRA. V letošním roce se ovšem podobné prodeje jako v roce 2015 neočekávají.