Kdo dodá nové metro pro Londýn?

Vyhrát zakázku na metro pro metropoli Spojeného království je asi snem každého výrobce kolejových vozidel, a to nejen s ohledem na prestiž, kterou s sebou bezpochyby dodávka pro náročného zákazníka provozujícího nejstarší systém metra na světě nese. V rámci obnovy vozového parku a snahy o navýšení přepravní kapacity se předpokládá zahájení dodávek nových vlaků metra pro Londýn po roce 2020.

Výběr vozidel sice ještě zdaleka není u konce, nicméně už dnes je jasné, kteří účastníci budou o přízeň TfL (Transport for London) bojovat. S ohledem na hodnotu a velikost zakázky – dodáno má být celkem 250 souprav – probíhá soutěž v několika dlouhých kolech. Již v únoru 2014 bylo oznámeno, že se bude obří kontrakt vypisovat, aby bylo možné zajistit co největší počet zájemců z řad výrobců, kteří se museli kvalifikovat dle požadavků TfL, které byly přesně specifikovány na počátku roku 2015. 18. 1. 2016 pak bylo na základě finálního vyhodnocení oznámeno, že vítěz soutěže vzejde z této pětice firem: Alstom, Bombardier, Siemens, CAF a Hitachi. Firmy mají nyní čas do léta 2016, aby předložily své návrhy, přičemž finální podpis smlouvy s vítězem se očekává až na podzim 2017.

Poslední jednotky pro Londýn dodal Bombardier. (zdroj: Wikipedia.org)

Poslední jednotky pro Londýn dodal Bombardier. (zdroj: Wikipedia.org)

Náklady na pořízení nových jednotek jsou odhadovány v poměrně širokém spektru mezi 1 mld. liber a 2,5 mld. liber. Už nejnižší předpokládaná hodnota přitom představuje astronomických cca 35,5 mld. Kč.

Soupravy mají být svým řešením uzpůsobeny pro možnost převedení do plně automatického provozního režimu, nicméně toto téma je díky silné pozici odborů v Londýně prozatím tabu. Počítá se však s tím, že jednotky by mohly brázdit londýnské podzemí zhruba 50 let, takže dopravce chce být na tuto alternativu připraven. Soupravy mají být řešeny jako plně průchozí a v požadavcích je jejich řešení s širšími dveřmi pro urychlení výměny pasažérů. Zároveň půjde o první klimatizované vlaky nasazované na tratích v hlubokém podzemí Londýna, kde se doposud považovalo užití klimatizací s ohledem na hloubku stanic jako nepraktické (převládal názor, že horký vzduch se do spodních pater stanic nemá jak dostat).

Londýnské metro se neustále potýká s nárůstem počtu cestujících. Nové jednotky by měly být nasazeny na trasách známých pod jmény Piccadilly (100 jednotek), Waterloo & City (10 jednotek), Bakerloo (40 jednotek) a Central (100 jednotek), přičemž jejich řešení by mělo umožnit výrazně navýšit kapacitu na daných trasách, v případě trasy Piccadilly až o 60 %.