Menu

Bude mít polská Zelená Hora čistě elektrickou dopravu?

Autobus Solaris Urbino 12 electric během předváděcí akce v říjnu 2014. (foto: MZK w Zielonej Górze)
Autobus Solaris Urbino 12 electric během předváděcí akce v říjnu 2014. (foto: MZK w Zielonej Górze)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 01. 2016 08:50
Redakce
1 minuta čtení

Autobus Solaris Urbino 12 electric během předváděcí akce v říjnu 2014. (foto: MZK w Zielonej Górze)

Zelená Hora (Zielona Góra) je slezské město, které dnes leží na území Polska, nicméně až do roku 1742 bylo součástí Zemí Koruny české, z čehož pramení také existence českého přepisu jména města, jež má dnes okolo 140 000 obyvatel. Městskou dopravu ve městě zajišťuje podnik MZK (Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze). První městské autobusy vyjely ve městě v roce 1954 a dnes jich ve městě slouží okolo 80. Kromě starších vozů značky Jelcz dominují ve flotile vozového parku hlavně autobusy německého výrobce MAN. Tento poměr se ale brzy může otočit ve prospěch jiného výrobce. Důvod? MAN jako jeden z mála evropských producentů ještě nepředstavil vlastní elektrobus. Právě ty by ale město ve svém vozovém parku do budoucna rádo vidělo.

Ještě jeden pohled na prezentační elektrobus od Solarisu. (foto: MZK w Zielonej Górze)

Ambice vedení města přitom nejsou nijak malé. Elektrobusy by neměly být experimentem v podobě několika kusů vozidel, jež budou tvořit doplněk vozového parku dieselových autobusů. Zelená Hora by chtěla obnovit svůj vozový park autobusů výhradně elektrobusy. Představa vypadá tak, že by bylo pořízeno celkem 60 vozů délky okolo 12 metrů a 20 vozů článkových. Počítá se s tím, že by autobusy byly nabíjeny jak v garážích přes noc (resp. během odstavení), tak během dne na smyčkách, kde bude zapotřebí zřídit nabíjecí infrastrukturu pro rychlonabíjení.  Baterie nemají výrazně omezovat kapacitu vozidla a mají být nenáchylné vůči velkým nabíjecím proudům. Dojezd na jedno nabití by měl díky tomu postačovat na hranici okolo 50 km.

První elektrobus v podobě vozidla Solaris Urbino 12 electric si dopravce odzkoušel již v říjnu 2014, kdy byl vůz představen zástupcům města a provozovatele. Později zde elektrobus téhož výrobce absolvoval i zkušební jízdy. Výběrové řízení na nákup autobusů by mohlo být ukončeno již v první polovině roku 2016. Nákupní cena všech 80 vozů je odhadována na zhruba 145 mil. zlotých. (cca 900 mil. Kč), většinu z nákladů by měla uhradit Evropská unie v rámci Operačního programu Infrastruktura a životní prostředí. Další náklady spolkne vybudování nezbytné infrastruktury pro nabíjení vozidel (očekávají se investice ve výši okolo 60 mil. zlotých, tj. zhruba 372 mil. Kč). 

Dnes ve vozovém parku autobusů v Zelené Hoře dominuje značka MAN. (foto: MZK w Zielonej Górze)

Pokud by se podařilo záměr v Zelené Hoře realizovat, šlo by o celosvětově naprosto unikátní počin přeměny veškeré veřejné dopravy na elektrickou, aniž by však byly stavěny trolejbusové či tramvajové tratě. Vše by měly zkrátka zajistit elektrobusy. Zatímco podle hodnocení některých odborníků i výrobců se město vydává správným směrem udržitelné mobility, snahu města například opakovaně ocenil polský Solaris, jiní vidí v projektu velká rizika a vyhazování finančních prostředků. Nezvykle ostře pro portál http://www.transport-publiczny.pl/ vystoupil například proti elektrobusům Roman Korzanowski z polského zastoupení MAN. Celý rozhovor s polštině naleznete pod tímto odkazem.

Podobné články