První souprava metra pro bukurešťskou linku M5 dodána

Krátce před Vánoci byla v Bukurešti předána první z osmi jednotek metra určená pro provoz na nové trase M5 místní podzemní dráhy. Předání se uskutečnilo dne 18. 12. 2015, o měsíc dříve než bylo stanoveno ve smlouvě s dodavatelem, jímž je španělská společnost CAF.

Pohled na jednotku CAF bukurešťského metra. (foto: CAF)

Pohled na jednotku CAF bukurešťského metra. (foto: CAF)

Systém metra v metropoli Rumunska neprovozuje na rozdíl od povrchové dopravy městský dopravní podnik, ale společnost Metrorex, která je spravována ministerstvem dopravy. Dnes jsou v provozu čtyři trasy metra označené jako M1 až M4 o celkové délce 69,25 km. Výstavba metra začala dne 20. 9. 1975 a první linka byla uvedena do provozu dne 16. 11. 1979. Trasa M2 přibyla v roce 1986, M3 v roce 1989 a M4 až v roce 2000. Ve výhledu města je stavba dalších linek, práce však aktuálně probíhají jenom na jediné, a sice té s označením M5. Tato trasa by měla mít v budoucnu délku 11,5 km, nicméně od roku 2011 je ve výstavbě jen první úsek o délce 6,2 km, které by měl spojovat zastávky Eroilor (zde bude možnost přestupu na linky M1 a M3) a Drumul Taberei na východě města. Linka by měla být uvedena do provozu na konci roku 2016.

Jednotky od firmy CAF pro metro v Bukurešti jsou řešeny jako průchozí. (foto: CAF)

Jednotky od firmy CAF pro metro v Bukurešti jsou řešeny jako průchozí. (foto: CAF)

V síti bukurešťského metra slouží nyní tři typy vlaků. Ty nejstarší typu ASTRA IVA byly vyráběny přímo v Rumunsku v letech 1976–92. Později nastoupily výrobky západních producentů, konkrétně soupravy Movia 346 od Bombardieru, jež byly dodávány od roku 2002, které následně doplnily produkty španělského výrobce CAF.  

CAF uspěl v soutěži na dodávku nových souprav metra již na podzim 2011, kdy byl potvrzen coby dodavatel 16 nových vlaků, z nichž každý měl být tvořen šesticí vagónů. V soutěži přitom producent z Pyrenejského poloostrova porazil právě Bombardier, který chtěl navázat na dřívější dodávky. CAF ovšem nabídl lepší podmínky (hodnota zakázky činila 97 mil. €) i možnost realizovat finální montáž vlaků přímo v Rumunsku. Na projektu se podílela Evropská investiční banka, která poskytla finanční prostředky na základě dřívější dohody z roku 2009. Všech 16 vlaků, každý o délce 114 metrů, bylo uvedeno do provozu do listopadu 2014 a nasazovány jsou na lince M2.

Linkové vedení metra se zaznačenou trasou M5 v celé plánované délce. (zdroj. Wikipedia.org)

Linkové vedení metra se zaznačenou trasou M5 v celé plánované délce. (zdroj. Wikipedia.org)

V téže době potvrdil Metrorex, že využije opci, která byla součástí původního kontraktu a která předpokládala dodání dalších osmi vlaků pro plánovanou linku M5. Hodnota zakázky činila 47 mil. €. Vozy by měly být prakticky identické s dříve dodávanými soupravami. Jde tedy rovněž o 6vozové soupravy o délce 114 m s kapacitou až 1 200 pasažérů, které budou tvořeny dvojicí hnacích vozů a čtyřmi vloženými vozy. Původní termín dodání první jednotky byl předpokládán až na počátku roku 2016, CAF ovšem stihl vlak dokončit již dříve.