Ohlédnutí za salzburskými trolejbusy

Rakouský Salzburg je považován za hlavní město evropských trolejbusů. Důvodem k tomuto pojmenování nebyl ani tak samotný rozsah sítě či počet vozidel, ale skutečnost, jakým způsobem se v posledních letech přistupovalo k omlazování vozového parku a k rozšiřování trolejbusové sítě. Místní provozovatel veřejné dopravy – Salzburg AG (resp. Salzburger Lokalbahnen) – se dokonce v minulosti vzdal své autobusové sekce a nadále se v rámci MHD zabývá jen provozováním trolejbusové dopravy, která mu v dlouhodobých propočtech dává v porovnání s autobusy větší ekonomický smysl. To byl také důvod, proč se v předešlých letech mohutně investovalo do stavby nových tratí.

Trolejbus ev. č. 259 typu AG 300 T výrobce VanHool byl pořízen v roce 2008 z provozu Vevey - Montreux - Chillion - Villeneuve (VMCV) ve Švýcarsku. Nyní slouží pro cvičení hasičů. (foto: Gunter Mackinger)

Trolejbus ev. č. 259 typu AG 300 T výrobce VanHool byl pořízen v roce 2008 z provozu Vevey - Montreux - Chillion - Villeneuve (VMCV) ve Švýcarsku. Nyní slouží pro cvičení hasičů. (foto: Gunter Mackinger)

Rozvoj trolejbusů na počátku 21. století bude neodmyslitelně spjat se jménem pana Guntera Mackingera, dnes již bývalého ředitele Salzburger Lokalbahnen, který musel svou funkci z politických důvodů opustit v roce 2014. Následné snahy některých politiků o oslabení úlohy trolejbusové dopravy ve městě skončily naštěstí fiaskem a naopak se nyní zdá, že trolejbusová doprava má na hranici s Bavorskem stále zelenou.

Trolejbus zachycený na nové pěší zóně v centru města, kde byl omezen průjezd trolejbusů odkloněním linek č. 7 a 8. Na snímku je jeden z 22 provozních vozů Gräf & Stift/MAN typu NGT 204 M 16 ev. č. 234. (foto: Gunter Mackiner)

Trolejbus zachycený na nové pěší zóně v centru města, kde byl omezen průjezd trolejbusů odkloněním linek č. 7 a 8. Na snímku je jeden z 22 provozních vozů Gräf & Stift/MAN typu NGT 204 M 16 ev. č. 234. (foto: Gunter Mackiner)

Vozový park v roce 2010 doplnilo celkem 12 trolejbusů Solaris Trollino 18 AC s designem MetroStyle ev. č. 333–344. Dalších 11 vozů stejného typu, na jejichž výrobě participuje ostravská společnost Ekova Electric a pražská firma Cegelec, má být do rodiště Mozarta předáno v průběhu let 2016 a 2017. Kromě zařazování nových trolejbusů však docházelo také k vyřazování starších trolejbusů. Vyřazeny byly konkrétně 4 trolejbusy Gräf & Stift typu GE 112 M 16 z let 1988–94 (ev. č. 202, 204, 212 a 226), které reprezentují ještě vozidla s vysokou podlahou. Tři z těchto trolejbusů (ev. č. 204, 212 a 226) našly další uplatnění v Rumunsku. V Salzburgu pak nadále zůstává ve vozovém parku dopravce ještě osm vozů tohoto typu. Mimoto došlo k vyřazení také prvního nízkopodlažního trolejbusu Gräf & Stift/MAN typu NGT 204 M 16 ev. č. 251 z roku 1997, který fyzicky v Salzburgu stále existuje a slouží jako zdroj náhradních dílů pro dalších 22 vozidel tohoto typu, které má provozovatel nadále k dispozici. Výčet vyřazených vozů pak uzavírá trolejbus VanHool AG 300 T ev. č. 259, který byl v roce 2008 pořízen jako ojetý v době nedostatku trolejbusů ze Švýcarska. Vůz po svém vyřazení posloužil pro trénink hasičů.

Trolejbus Solaris Trollino 18 AC MetroStyle ev. č. 321 na lince č. 10 na ulici Franz-Josef-Kai. Nyní tuto trať používají linky č. 7 a 8, přičemž zde došlo k obnově trolejového vedení. (foto: Gunter Mackinger)

Trolejbus Solaris Trollino 18 AC MetroStyle ev. č. 321 na lince č. 10 na ulici Franz-Josef-Kai. Nyní tuto trať používají linky č. 7 a 8, přičemž zde došlo k obnově trolejového vedení. (foto: Gunter Mackinger)

Vedle změn ve vozovém parku docházelo také ke změnám linkového vedení. V centru města, kde se na nové pěší zóně potkávalo dříve pět trolejbusových linek, je možné narazit již jen na tři čísel 1, 4 a 10. Linky čísel 7 a 8 byly přesměrovány před ulici Franz-Josef-Kai, kde bylo zavěšeno nové trolejové vedení. V roce 2016 se předpokládá zahájení stavby další nové trolejbusové tratě (Siezenheimerstraße – Graf Zeppelin Platz – Martin Luther Platz) a diskutuje se také o výstavbě zcela nové trolejbusové vozovny v blízkosti dálnice zhruba uprostřed trasy linky č. 4. Stavba by mohla začít okolo roku 2020.