Paříž začala testovat nový elektrobus od Solarisu

Od 2. 12. 2015 začal u dopravce RATP (Régie autonome des transports Parisiens) testovací provoz elektrobusu Solaris Urbino 12 electric v provedení s karoserií nové generace (New Urbino). Po slavnostním představení pod Eiffelovou věží zamířil elektrobus okamžitě na své první zkušební jízdy v pravidelném provozu v ulicích francouzské metropole.

Elektrobus od Solarisu v provedení New Urbino začal 2. 12. 2015 testy na linkách pařížské MHD. Na snímku pózuje pod Eiffelovou věží. (foto: Solaris Bus & Coach)

Elektrobus od Solarisu v provedení New Urbino začal 2. 12. 2015 testy na linkách pařížské MHD. Na snímku pózuje pod Eiffelovou věží. (foto: Solaris Bus & Coach)

Podle dohody mezi Solarisem a RATP bude elektrobus nasazován na linky pařížské MHD č. 21 a 147. V dlouhodobém výhledu by přitom v Paříži rádi viděli flotilu autobusů, která bude zcela bezemisní. Optimistické prognózy počítají s tím, že k obměně celého vozového parku za bezemisní vozidla by mohlo dojít do roku 2025.

Andreas Strecker, generální ředitel společnosti Solaris Bus & Coach, ke zkušebnímu provozu v hlavní městě Francie uvádí: „Spolupráce s RATP je pro nás nepochybně výzvou. Nové Urbino je vozidlo vybavené velkým množstvím nových technologií, jako je například třetí generace elektrické nápravy nebo lehčí konstrukce. Příjemný a pohodlný interiér vozidla, nemluvě o jeho mimořádném designu, jistě udělají dobrý dojem.“

Elektrobus, s nímž je nyní možné potkat se na linkách veřejné dopravy v Paříži, vychází z dieselového modelu, který byl představen na veletrhu IAA v Hannoveru v září 2014. Elektrická verze poté měla premiéru na letošním Busworldu v belgickém Kortrijku. Vůz je vybaven bateriemi o kapacitě 240 kWh a plug-in systémem nabíjení od polské firmy Ekoenergetyka, která poskytla nabíjecí stanici s výkonem 80 kW, jež chce v Paříži rovněž vyzkoušet v ostrém provozu. Motory jsou zabudovány v nábojích kol v zadní nápravě ZF AVE 130, díky čemuž je možné zvětšit prostor pro cestující uvnitř vozidla. Elektrickou výzbroj do vozu dodala polská firma Medcom. Nechybí pochopitelně LED osvětlení interiéru (i vnějšku) vozidla. Ovládání většiny prvků na stanovišti řidiče je zajišťováno prostřednictvím dotykové obrazovky. Prezentovaný elektrobus disponuje 30 místy k sezení, z nichž 16 je bez podest.

Doplňme, že elektrobusy se značkou Solaris jsou provozovány v Německu (Braunschweig, Hamburg, Drážďany, Düsseldorf), v Polsku (Varšava, Jaworzno, Ostrołeka, Inowrocław) a ve Švédsku (Västerås). Brzy by k těmto městům měla přibýt ještě španělská Barcelona a karoserii Solarisu využívají i elektrobusy Škoda Perun v Plzni a v Hradci Králové.