TROLEJBUSY SOLARIS TROLLINO S BATERIOVÝM POHONEM NA SARDINII

Do metropole italského ostrova Sardinie - Cagliari - dodala Škoda Electric ve spolupráci s polskou firmou Solaris Bus & Coach dva dvanáctimetrové nízkopodlažní trolejbusy s pomocným bezemisním bateriovým pohonem, které se někdy označují jako tzv. parciální trolejbusy (či parciální elektrobusy). Ty budou obsluhovat část trati bez trolejového vedení. Vozy pro Cagliari budou využity v rámci evropského projektu ZeEUS, který se věnuje využití elektromobility v oblasti veřejné dopravy.

Jeden z dvojice nových trolejbusů Solaris Trollino pro Cagliari během zkoušek v Plzni. (foto: Škoda Electric)

Jeden z dvojice nových trolejbusů Solaris Trollino pro Cagliari během zkoušek v Plzni. (foto: Škoda Electric)

V italském Cagliari již slouží šestnáct trolejbusů, které ve svém plzeňském závodě vyrobila Škoda Electric. Převzetím nových trolejbusů, na kterých Škoda spolupracovala s partnerskou firmou Solaris. Dvojice nových vozů pomůže k další modernizaci místního vozového parku. „Dopravce je využije na lince, která spojuje město s pobřežím,“ doplňuje Pavel Kuch ze Škody Electric.

Projekt ZeEUS zastřešuje testování těchto vozidel v rámci reálného provozu ve vybraných evropských městech, v tomto případě v Cagliari. Pro Škodu Electric je to již druhá účast – škodovácké elektrobusy v projektu ZeEUS jezdí i v Plzni,“ připomíná Pavel Kuch, který za programem ZeEUS ve Škodovce stojí.

O místo v projektu se ucházelo celkem 41 evropských měst. Volba padla na Barcelonu, Londýn, Stockholm, Glasgow, Münster, Bonn, Plzeň a právě Cagliari. Skotský Glasgow ovšem později z projektu vycouval. Projektu se účastní přes 40 partnerských organizací z okruhu provozovatelů MHD, výrobců a dodavatelů energie, výzkumných organizací či univerzit a samozřejmě výrobců technologií spojených s elektromobilitou po celé Evropě. Celý projekt pak zastřešuje organizace UITP (Mezinárodní sdružení DP).

Pavel Kuch k zaměření projektu ZeEUS dodává: „V podstatě se jedná o detailní otestování reálného provozu speciálních trolejbusů a elektrických či hybridních autobusů a s tím spojený sběr provozních dat a klíčových parametrů, a na základě jejich vyhodnocení bude tvořena strategie Evropské komise v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu.

Připomeňme, že v Československém Dopravákovi jste se mohli podrobně seznámit se zapojením jednotlivých měst do projektu ZeEUS v čísle 3/2015.