Menu

První Citaro NGT předáno zákazníkovi

Na Czechbusu i na Busworldu byl představen prototyp Citara NGT, jenž odpovídá 12m verzi. Augsburg ovšem odebírá článkové vozy. (foto: EvoBus)
Na Czechbusu i na Busworldu byl představen prototyp Citara NGT, jenž odpovídá 12m verzi. Augsburg ovšem odebírá článkové vozy. (foto: EvoBus)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 12. 2015 09:30
Redakce
1 minuta čtení

Německý Augsburg se stal prvním majitelem nového provedení plynového městského vozu z produkce Mercedes-Benz, resp. EvoBusu. Citaro NGT (Natural Gas Technology), plynová verze aktuálně vyráběné generace Citara s motory EURO 6, byla představena teprve v letošním roce na veletrhu Busworld v belgickém Kortrijku. V České republice se konala premiéra vozu krátce poté, a to na Czechbusu, kde byl vůz vystaven na společném stánku EvoBusu a časopisu Československý Dopravák.

Na Czechbusu i na Busworldu byl představen prototyp Citara NGT, jenž odpovídá 12m verzi. Augsburg ovšem odebírá článkové vozy. (foto: EvoBus)

Augsburg by rád viděl již v roce 2017 svou městskou dopravu tzv. CO2 neutrální. Tento dlouhodobý cíl prosazuje pomalu již od poloviny 90. let, kdy se rozhodl přejít na užívání stlačeného zemního plynu a později také bioplynu. Od roku 2011 je všech 89 autobusů ve flotile dopravce Augsburger Stadtwerke poháněno výhradně bioplynem.

V letošním roce objednaly Augsburger Stadtwerke pro obnovu svého vozového parku novinku od Mercedesu, a sice Citaro NGT. Celkem by měl provozovatel převzít 13 článkových plynových autobusů. První z nich byl slavnostně předán panu Ernstu Schäferovi, vedoucímu autobusového provozu v Augsburgu, dne 11. 12. 2015.

Citaro NGT splňuje nejvyšší požadavky na plynové autobusy ve své třídě. Kromě snížených emisí CO2 se plynové Citaro vyznačuje tradičně také nižší hlučností v porovnání s dieselovým sourozencem. Rozdíl přitom činí až 4 dB, což lze subjektivně vnímat až jako o polovinu nižší hluk. Vůz je vybaven motorem Mercedes-Benz M 936 G o objemu 7 700 cm3, který je momentálně nejlehčím plynovým motorem používaným u autobusů (747 kg). Jeho výkon činí 222 kW při 2 000 ot./min.

Symbolický klíč k prvnímu Citaru NGT si převzal šéf autobusového provozu Augsburger Stadtwerke. Město odebere celkem 13 článkových vozů. (foto: EvoBus)

Augsburg si objednal své autobusy s několika zajímavými prvky výbavy. Kromě klimatizace, LCD monitorů s uhlopříčkou 29 palců, Wi-Fi připojení pro cestující (v kvalitě signálu LTE), dvou míst pro invalidní vozíky nebo sedadel s potahem s logem Augsburger Stadtwerke jde o zajímavé světelné pásky na bázi LED u dveří z vnější vozu i v interiéru. Tyto pásky svítí buďto červeně, což značí, že dveře není možné použít k nástupu (resp. výstupu), anebo zeleně, kdy stejně jako u semaforu dává zelená barva cestujícím signál, že dané dveře je možné k nástupu/výstupu použít. Důležitá je tato funkce zejména pro slabozraké, ale také pro zastávky s velkým pohybem cestujících či školní spoje, kde se snaží dopravce usměrňovat tímto řešením proud cestujících, aby urychlil odbavení v zastávkách. LED pásky poté lze nalézt i v interiéru v oblasti podest pod sedadly, kde zvýrazňují schod, který je nutné překonat.  

Doplňme, že Citaro NGT v článkové verzi pro Augsburger Stadtwerke pojme až 151 pasažérů, z toho 43 sedících.

Podobné články