Návrat tramvají do centra anglického Birminghamu

Anglický Birmingham zahájil dne 6. 12. 2015 provoz na prodloužené trati svého sytému tramvají, jenž je nazýván jako Midland Metro. Jedná se o první prodloužení od roku 1999, kdy se tramvaje do Birminghamu vrátily. Přestože první část nového úseku je velice krátká, má důležitou symboliku, neboť představuje skutečný návrat tramvají do ulic centra města.

Budoucnost tramvajové dopravy v Birminghamu bude spjata s vozy CAF Urbos 3. Těch město objednalo celkem 20. (zdroj: Wikipedia)

Budoucnost tramvajové dopravy v Birminghamu bude spjata s vozy CAF Urbos 3. Těch město objednalo celkem 20. (zdroj: Wikipedia)

Podobně jako v řadě britských měst i v Birminghamu již v minulosti tramvaje jezdily. Co do velikosti patřil v době vrcholu na čtvrtou příčku mezi anglickými městy (větší byly jen Londýn, Glasgow a Manchester) a mezi úzkorozchodnými provozy (tramvaje používaly rozchod 1 067 mm) byl dokonce největší. Celková max. délka sítě činila 129,6 km, nicméně tramvaje se nedožily ani pátých kulatin a zrušeny byly v roce 1953, tedy po 49 letech provozu. Nahrazeny byly na všech trasách autobusy. Paradoxně přitom ve stejné době existovaly první snahy o zavedení kolejového systému s větší přepravní kapacitou. V úvahu přicházelo metro nebo lehká železnice. Plány se ovšem nedočkaly realizace a znovu se začalo o tramvajích (resp. lehké železnici), která by mohla spojovat centra v rámci hrabství West Midlands, v němž Birmingham leží. V roce 1984 vznikl ambiciózní plán na vytvoření sítě linek, které by svým pojetím odpovídaly konceptu vlakotramvají. V úsecích v centru města měly být stanice v krátkých odstupech a v podzemí, naopak na povrchu se měla vozidla prohánět velkou rychlostí. Sdílení s tradiční železniční infrastrukturou (a železničními vozidly) se ovšem nezamýšlelo.

Celé prodloužení až k nádraží New Street Station by mělo být hotové do konce února 2016. (zdroj: Midland Metro)

Celé prodloužení až k nádraží New Street Station by mělo být hotové do konce února 2016. (zdroj: Midland Metro)

Z těchto plánů se ovšem muselo slevit a nakonec bylo určeno, že pro první trať poslouží bývalá železniční trať vedená z Birminghamu do nedalekého Wolverhamptonu. Celková délka trati, která je takřka v celém úseku řešena jako dvoukolejná, činila 20,1 km a její výstavba byla zahájena v roce 1995. Otevření se provoz dočkal dne 31. 5. 1999, přičemž zejména z marketingových důvodů byl označován jako metro, přesněji Midland Metro. Pro provoz bylo pořízeno 16 tramvají Ansaldobreda T-69 o délce necelých 25 m.

Přes návrhy na další rozšiřování provozu se stav na dlouhá léta prakticky zakonzervoval na výše jmenovaném úseku. Teprve v roce 2013 se začalo vážně hovořit o nutnosti prodloužení tramvají (s cílem zlepšit nejen dopravní obslužnost, ale i využití stávajícího systému), a to do samotného centra města. Projekt stavby byl rozdělen do několika etap, přičemž součástí bylo také rozšíření stávající vozovny a pořízení nového vozového parku. Vítězem tendru na dodávku celkem 20 vozů (s opcí na dalších 5) se stala španělská společnost CAF s modelem Urbos 3. První nové tramvaje o délce 33 m byly dodány již v předstihu v roce 2013. Samotná stavba prodloužení do centra města byla rozčleněna do několika etap. V první fázi došlo k výstavbě nové zastávky Snow Hill (namísto původní situované na čtvrtém nástupišti místního nádraží) a protažení k zastávce Bull Street.

Úsek otevřený dne 6. 12. 2015 není nijak dlouhý. Končí již u zastávky Bull Street jen nedaleko od nádraží Snow Hill, kde byla linka ukončena doposud. (zdroj: Midland Metro)

Úsek otevřený dne 6. 12. 2015 není nijak dlouhý. Končí již u zastávky Bull Street jen nedaleko od nádraží Snow Hill, kde byla linka ukončena doposud. (zdroj: Midland Metro)

Právě tento kratičký úsek trati se stal důvodem k velké oslavě dne 6. 12. 2015, kdy byla tramvajová trať otevřena. Slavnostní symbolický akt otevření se však konal již jednou, konkrétně dne 19. 11. 2015. Tohoto otevření se přitom nechopil nikdo jiný než samotná britská královna Alžběta. Protože tramvajová trať v době její návštěvy nebyla ještě sjízdná, nemohla se tramvají britská panovnice, jejíž šaty byly sladěné s barevným řešením tramvají, svézt a vozidlo bylo v zastávce Bull Street pouze uměle naaranžováno. Dokončení celé první fáze prodloužení k zastávce New Street Station by mělo být hotovo do konce února 2016. Celkově bude mít nový úsek o délce 1,4 km čtyři nové zastávky (novou zastávku Snow Hill a Bull Street, na něž se již zajíždí, Corporation Street a New Street Station) a spolkne okolo 126 mil. liber.

Dodatečně pak bylo schváleno prodloužení tratě ještě dál do centra města, a sice k radnici a na náměstí Centenary Square. Mimoto se stále hovoří také o doplnění druhé okružní trasy přímo v Birminghamu (vedené mj. k letišti) a o prodloužení na opačném konci tratě ve Wolverhamptonu k vlakovému nádraží.