Košickým trolejbusům hrozí záhuba

O budoucnosti košických trolejbusů se bude jednat na košickém magistrátě dne 23. 11. 2015. V rámci strategie rozvoje veřejné dopravy se má hlasovat mj. o bodu, který má stvrdit ukončení trolejbusové dopravy ve městě, která už dnes vinou dlouhodobých výluk není provozována. S jejím obnovením se přitom podle všeho již nepočítá.

Trolejbusy v Košicích vyjely v roce 1993, později byla síť několikrát prodloužena, naposledy v roce 1999. Vozový park tvoří výhradně trolejbusy Škoda typů 15 Tr, 15 TrM a 14 TrM z let 1993–99. V minulosti existující snahy o udržení trolejbusové dopravy a postupnou modernizaci vozového parku vystřídaly názory o zrušení této ekologické formy dopravy. Proti tomuto záměru se však zvedla vlna nevole a petici na zachování trolejbusů podepsalo takřka 10 000 lidí. Nakonec se podařilo trolejbusovou dopravu zastavit díky letošním výlukám v centru města, přičemž oficiálně se hovořilo pouze o dočasném přerušení provozu. Dne 23. 11. 2015 se má projednat návrh o tom, zda město trolejbusovou dopravu zruší. Vyhovující části infrastruktury však mají zůstat ponechány pro plánovaný provoz elektrobusů, duobusů či trolejbusů druhé generace, které by měly být na nejvytíženější linky (71, 72 a dnešní autobusová č. 10) nasazeny od roku 2030. Patrně se tedy očekává, že trolejbus, jenž sám žádné emise nevytváří, bude za 15 let více ekologický než dnes… Doplňme, že na nákup nových trolejbusů město v minulosti mohlo získat dotaci z EU. Namísto toho pořídilo 127 autobusů značky SOR, které ale muselo financovat úvěrem. Nyní DPMK hodlá pořídit 30 elektrobusů, jejichž efektivita v provozu je přinejmenším diskutabilní. Jako jedna z variant financování se přitom také zde nabízí úvěr. Zadluženost košického DP přitom už dnes činí 98 %. V oblasti nákupu nových tramvají pokračuje DPMK cestou nákupu dalších vozů VarioLF2plus. Dopravce využil celou možnost opce a postupně má zařadit do provozu všech 46 tramvají. Jejich financování je však z velké části zajišťováno fondy EU.