V polské Gdyni vyjel historický trolejbus ZiU-9

Dne 17. 8. 2016 se uskutečnila v Gdyni na severu Polska první zkušební jízda historického trolejbusu typu ZiU-9. Legendární vozy ZiU-9 (resp. ZiU-682) byly vyráběny v ruském Závodě Urického od roku 1972 (prototypy však vznikly již v letech 1966 a 1968). Trolejbusy jednoduché konstrukce si velmi rychle nalezly cesty do měst Sovětského svazu i mimo něj a celkem mělo být vyrobeno již přes 42 000 vozů tohoto typu (v různých modifikacích). Jednou ze zemí, kam se trolejbusy ZiU-9 rovněž dostaly, bylo také Polsko.

Historický vůz ZiU-9 na první zkušební jízdě. (foto: Karol Grzonka)

V Gdyni na severu Polska řešili obnovu vozového parku pomocí sovětských trolejbusů v letech 1975–85, během nichž převzalo celkem 104 vozů. Poslední ze „ZiUček“  bylo vypraveno na linky dne 29. 12. 1997. V loňském roce se však do Gdyně jeden vůz ZiU-9 zase vrátil. Místní dopravce PKT Gdynia totiž pokračuje ve formování své sbírky historických trolejbusů a před časem se rozhodl, že do ní doplní i sovětskou legendu. Jelikož v Polsku již žádné vhodné vozidlo tohoto typu nebylo k dispozici, byl potřebný trolejbus získán ze západoukrajinského Lucku, a to formou výměny. Gdyně do Lucku předala svůj trolejbus Jelcz 120M ev. č. 3380 a z Ukrajiny převezla vůz ZiU-9 z roku 1984 původního ev. č. 115. Zajímavostí je, že Gdyně původně zvažovala, že si vůz Jelcz 120M ponechá rovněž jako historické vozidlo, nakonec ale dala přednost výměně za trolejbus ZiU-9. Mimoto Luck získal i unikátní trolejbus Jelcz M121E ev. č. 3004 (který si v Gdyni vyrobili v roce 2000 sami), který byl ale standardně do nového působiště prodán.

Pohled do interiéru rekonstruovaného vozu ZiU-9 původem z Lucku. (foto: Mikołaj Bartłomiejczyk)

Vůz ZiU-9 byl během svého provozu v Lucku upravován, takže svým vzhledem neodpovídal přesně verzi trolejbusů, jež byla provozována v Gdyni. Proto byl trolejbus po převezení do Gdyně podroben celkové opravě, při níž byl mj. doplněn do vozu původní interiér, podlahová krytina a další detaily. Trolejbus byl rovněž opatřen novým lakem v kombinaci červené a krémové barvy. Použitý odstín červené ovšem není historicky správný, jelikož trolejbusy byly dodávány a v Gdyni provozovány ve výrazně tmavším tónu červené.

Kompletně by měl být trolejbus dokončen do 19. 9. 2016. (foto: Karol Grzonka)

Trolejbus by měl být kompletně dokončen do 19. 9.  2016. Celkem má dnes Gdyně k dispozici 4 historické vozy. Nejstarším vozidlem ve sbírce je trolejbus Saurer 4T IILM, který byl vyroben již v roce 1957 a který původně sloužil ve švýcarském Sankt Gallenu. V roce 1991 se dostal společně s dalšími vozy do Varšavy, kde byl nasazován do provozu na místní trolejbusové lince. Po zrušení trolejbusového provozu ve Varšavě v roce 1995 se trojice trolejbusů dostala do Gdyně do vlastnictví místního spolku přátel dopravy a k soukromým osobám (v provozu s cestujícími však nikdy nebyly). Jeden z trolejbusů byl později opraven a uveden do provozu na místní retro lince č. 326 (spojující vozovnu s částí Orłowo), která je v provozu o nedělích a svátcích od roku 2012, a to vždy od 1. 5. do konce října. Na ní slouží také další historické trolejbusy – konkrétně vůz Škoda 9 Tr (původem z Opavy ev. č. 36) a Jelcz M120, jenž je jediným z historických vozů, který v minulosti skutečně cestující na linkách v Gdyni vozil. Posledním přírůstkem je pak popisovaný vůz ZiU-9.