Tramvaje řady T3 v muzeu MHD v Praze

Tramvaje typu T3 různých modifikací tvořily mnoho let většinu vozového parku tramvají v Praze a v podobě modernizací T3R.P se s nimi budou cestující setkávat ještě mnoho let. Tramvají typu T3 bylo do Prahy v nejrůznějších provedeních dodáno z výrobního závodu ČKD více než 1300 ks. Vzhledem k dlouhé životnosti vozů a jejich dodávkám po dobu téměř tří desítek let nebyly tyto vozy nijak silně vnímány jako potřebný artikl k muzejnímu zachování. V některých dopravních podnicích v ČR dosud není s muzejní tramvají T3 ani uvažováno, jiné si takové vozy doplnily „na poslední chvíli“ za cenu komplikovaného shánění náhradních dílů.

Tramvaj typu T3 ev. č. 6149 v čele rady vozů v expozici muzea MHD v sezóně 2015 (foto: Ing. Filip Jiřík).

Tramvaj typu T3 ev. č. 6149 v čele rady vozů v expozici muzea MHD v sezóně 2015 (foto: Ing. Filip Jiřík).

V muzejní sbírce tramvají v Praze se naštěstí podařilo zachovat první vůz poměrně brzy, již během vyřazování nejstarších tramvají T3 (nahrazovaných opět novými tramvajemi T3!) byla v roce 1984 pro muzeum vyčleněna tramvaj ev. č. 6149 z první série (dodaná v roce 1962). Tento vůz byl trvale začleněn do expozice muzea ve střešovické vozovně při jejím otevření v roce 1993, kdy někteří jeho vrstevníci ještě vozili cestující. V roce 1996 se podařilo zachránit a následně pracně renovovat do původního provedení druhý prototyp tramvaje T3 (tzv. předsunutý vůz první série) ev. č. 6102 z roku 1962. Tato tramvaj není v muzejní sbírce, ale slouží od roku 2004 pro komerční jízdy pro veřejnost. Oba vozy společně mohou příležitostně vytvořit soupravu tramvají T3 v provedení z počátku 60. let minulého století.

Tramvaj T3 ev. č. 6102 pózuje v rámci objednané jízdy na objízdné koleji vozovny Strašnice (foto: Ing. Filip Jiřík)

Tramvaj T3 ev. č. 6102 pózuje v rámci objednané jízdy na objízdné koleji vozovny Strašnice (foto: Ing. Filip Jiřík)

Pouhé dva kusy tramvají typu T3 ve velmi podobném provedení byly součástí sbírky poměrně dlouho, čímž se prohluboval rozdíl mezi pojetím tvorby sbírky dvounápravových vozů, kde byla snaha zachovat co nejvíce kusů a „moderními“ tramvajemi T3, kde i přes značné rozdíly mezi výrobními sériemi byly některé potenciálně zajímavé vozy prakticky nevratně ztraceny v kovošrotu nebo v modernizačním procesu na typ T3R.P. Díky úsilí a nadšení zaměstnanců se však v době počátku hromadných likvidací tramvají T3 po roce 2008 podařilo prosadit výrazné rozšíření jejich muzejního zastoupení a počet zachovaných vozů čítá dnes čtyři kusy v muzeu a další tři v komerčním provozu pro objednané jízdy, celkem tedy sedm kusů.

Renovovaný vůz ev. č. 6340 se prezentoval veřejnosti v průvodu ke 140. výročí MHD v Praze (foto: Ing. Filip Jiřík)

Renovovaný vůz ev. č. 6340 se prezentoval veřejnosti v průvodu ke 140. výročí MHD v Praze (foto: Ing. Filip Jiřík)

Na budoucí zachování mladší tramvaje T3 pomýšlelo muzeum již počátkem 90. let, kdy byly jako sklady získány tři tramvaje z let 1964-1965. Jejich technický stav byl však po létech poměrně špatný, a tak se exponátem z této doby stala tramvaj ev. č. 6340 z r. 1964, která sloužila v období let 1991–2011 jako cvičný vůz ev. č. 5511. Muzejní sbírky rozšířila v podobě odpovídající stavu po provedení celkové opravy v roce 1982, reprezentuje tak podobu vozů T3 v 80. letech minulého století. Po zpětné přestavbě z cvičného vozu byla předána muzeu v roce 2012 a následující sezónu vystavena v expozici. Z klasických tramvají T3 byla následně zachována ještě poslední provozní souprava vozů ev. č. 6921+6892 (oba vyrobeny v roce 1974), a to prozatím ve stavu po ukončení provozu. Tato souprava na sklonku roku 2011 rozšířila flotilu tramvají pro komerční jízdy.

Souprava tramvají T3 ev. č. 6921+6892 na jižním dvoře vozovny Střešovice, tedy v části sloužící pro komerční jízdy (foto: Ing. Filip Jiřík)

Souprava tramvají T3 ev. č. 6921+6892 na jižním dvoře vozovny Střešovice, tedy v části sloužící pro komerční jízdy (foto: Ing. Filip Jiřík)

Mezi historicky významnou skupinu patřily v Praze i tramvaje T3M s elektrickou výzbrojí TV1, modernizované ze stávajících vozů T3 v letech 1976-1981 v počtu 102 ks. Do muzejní sbírky byla vybrána v roce 2009 tramvaj T3M ev. č. 8084 (ex. 6960, modernizace v r. 1981), na které byla následujícího roku provedena dílenská prohlídka a vůz je ponechán ve stavu z doby ukončení provozu. Jako nezbytné se jevilo reprezentovat také dodávky tramvají T3SUCS, které reprezentuje v muzejní sbírce od počátku roku 2014 tramvaj ev. č. 7292 z roku 1990. Na tomto voze byla provedena standardní dílenská údržba a je zachován v autentickém stavu z konce provozu. Tramvaj T3SUCS č. 7292 zatím na své vystavení v expozici vyčkává v depozitáři, během několika let však její čas jistě přijde a fanoušci tramvají její zachování jistě ocení.

Tramvaj T3M ev. č. 8084 vyfotografovaná v depozitáři muzea MHD (foto: Ing. Filip Jiřík)

Přes úspěšné zachování uvedených vozidel by bylo jistě zajímavé muzejní zachování dalších kusů, např. původního provedení tramvaje T3SU z r. 1982 nebo některého z řady služebních vozidel upravených z tramvají T3. Péčí o tramvaje typové řady T3 si muzeum MHD v Praze jednoznačně zachovává prestiž získanou díky dříve shromážděné sbírce starších vozidel. Za mravenčí práci při údržbě a opravách historických tramvají i za nekonečný boj s nedostatkem prostoru pro deponování nových exponátů patří pracovníkům muzea veliké poděkování všech tramvajových nadšenců. Pro sezónu 2016 je v plánu v expozici trvalé vystavení tramvaje ev. č. 6149, dle aktuálních možností případně doplněné i o další z vozů.

Vůz T3SUCS ev. č. 7292 nedlouho po předání muzeu na dvoře před jeho budovou (foto: Ing. Filip Jiřík).

Vůz T3SUCS ev. č. 7292 nedlouho po předání muzeu na dvoře před jeho budovou (foto: Ing. Filip Jiřík).

Kromě tramvají muzejních a provozních historických vozů pro komerční jízdy (ev. č. 6102, 6892 a 6921) disponuje střešovická vozovna ještě jedním vozem typu T3 – vyhlídkovou tramvají ev. č. 5602 pocházející z vozu č. 6400 (r. v. 1964). Vyhlídkové vozy T3 byly původně dva, oba upravené z provozních vozů odebráním zadních dveří a navýšením počtu míst k sezení. Kromě tramvaje T3 má střešovická vozovna také vyhlídkový vůz typu T4 ev. č. 5500 z roku 1969. Tato tramvaj sloužila od roku 1967 jako prezentační v Bělehradě, odkud se vrátila roku 1969 a vyla výrobním závodem nabídnuta Praze. V roce 1970 proběhlo sjednocení elektrické výzbroje s tramvajemi T3 a úprava na dvoudveřový vyhlídkový vůz. V této podobě slouží tramvaj dodnes a předpokládá se její trvalé zachování.

Vyhlídková tramvaj T3 ev. č. 5602 na objednané jízdě na pražských Vinohradech (foto: Ing. Filip Jiřík)

Vyhlídková tramvaj T3 ev. č. 5602 na objednané jízdě na pražských Vinohradech (foto: Ing. Filip Jiřík)

Text: Ing. Filip Jiřík