Legendární autobus Škoda 706 RTO s karoserií ŠM 11

V dnešním historickém okénku se ohlédneme za jedním zajímavým prototypem. Jednalo se o vůz Škoda 706 RTO, který však byl jako jediný osazen karoserií, která vycházela z modernějšího typu ŠM 11.

Prototyp autobusu RTO-ŠM 11 vznikl patrně v roce 1967. (foto: archiv Iveco Czech Republic)

Prototyp autobusu RTO-ŠM 11 vznikl patrně v roce 1967. (foto: archiv Iveco Czech Republic)

Autobusy Škoda 706 RTO jsou považovány za legendu českého strojírenství, a nutno říci, že poněkud neprávem. Autobusy si totiž svou popularitu vysloužily hlavně díky mimořádně zdařilému designu, samotná koncepce stavby vozidla pomocí trambusové karoserie osazené na upravený podvozek nákladního auta totiž byla v době výroby „erťáků“ již překonaná. Výrobu autobusů zajišťovaly závody LIAZ v Rýnovicích, SVA Holýšov a pochopitelně Karosa Vysoké Mýto. Ta v průběhu let 1958–70 vypustila do světa přes 14 500 těchto vozů, následně pokračovala výroba v SVA Holýšov až do r. 1972 a licenční výroba v Polsku až do roku 1977.

Klasické provedení městského vozu Škoda 706 RTO na propagačním snímku n. p. Karosa. (foto: archiv Iveco Czech Republic)

Klasické provedení městského vozu Škoda 706 RTO na propagačním snímku n. p. Karosa. (foto: archiv Iveco Czech Republic)

Produkce vozů Škoda 706 RTO běžela od roku 1964 souběžně s výrobou autobusů podstatně modernější koncepce – Karosa ŠM 11 (resp. ŠL 11 v linkové verzi a ŠD 11 v zájezdové). Vznikla proto idea, zda by nebylo možné při generálních opravách autobusů řady RTO využívat karoserii, která by nezapřela příbuznost s řadou Š 11, případně by šla tato karoserie použít i pro výrobu nových vozů, neboť náběh sériové produkce řady Š byl velmi pozvolný.

Pohled do interiéru netradičního vozidla. (foto: archiv Iveco Czech Republic)

Pohled do interiéru netradičního vozidla. (foto: archiv Iveco Czech Republic)

Hodí se uvést, že podobně se v minulosti realizovaly i opravy starších vozů Škoda 706 RO, které obdržely novou karoserii odpovídající novější verzi RTO. V tomto případě ovšem byla výměna přece jen značně jednodušší, protože koncepce stavby obou vozidel (RO i RTO) byla identická. Karosa řady Š 11 oproti tomu představovala již revoluci ve výrobě, neboť karoserie autobusů byla řešena jako samonosná.

Setkání historických vozů Škoda 706 RTO a ŠM 11 ostravského DP. Snímek zřetelně ukazuje rozdíly v řešení karoserie a podvozkové části. (foto: Miroslav Halász)

Setkání historických vozů Škoda 706 RTO a ŠM 11 ostravského DP. Snímek zřetelně ukazuje rozdíly v řešení karoserie a podvozkové části. (foto: Miroslav Halász)

Možnost aplikace karoserie autobusu řady Š 11 na podvozek RTO proto fakticky znamenala výrobu zcela nového typu nástavby, který měl s moderními vozy Š 11 společné hlavně tvarové řešení a užití základních komponent.

Jediný prototyp postavený jako městská verze vznikl patrně na přelomu let 1966–67. V dobových výkresech byl označován jako typ RTO-ŠM 11. Vůz se vyznačoval délkou 10 720 mm (délka karoserie bez tažného zařízení byla 10 480 mm), rozvorem 5 450 mm a výškou
3 000 mm. Dveře měly jednotnou šířku 1 165 mm, přičemž první se nacházely stejně jako u vozů Škoda 706 RTO až za zadní nápravou. Kapacita autobusu činila 34 sedících a 48 stojících pasažérů.

Klasické provedení autobusu ŠM 11. Na snímku historický vůz ostravského DP. (foto: Miroslav Halász)

Klasické provedení autobusu ŠM 11. Na snímku historický vůz ostravského DP. (foto: Miroslav Halász)

O dalším osudu vozidla není známo mnoho informací, na počátku 90. let byl vůz objeven na Pardubicku, avšak již nepojízdný a se zaslepenými zadními dveřmi. Navíc měl upravenou i čelní masku, na níž byla použita mřížka odpovídající typu Škoda 706 RTO (veškeré agregáty vozidla byly identické právě s tímto typem).