Tramvaje T6A2 a B6A2 v německém Rostocku

Tramvaje typu T6A2 a B6A2 byly primárně určeny pro dopravce v bývalém východním Německu. Objem výroby ale díky událostem po roce 1989 nikdy nenaplnil původní smělé plány. Celkem tak bylo pro německé provozovatele vyrobeno jen 186 motorových a 92 vlečných vozů. Část z nich odebral také severoněmecký Rostock, který měl původně v plánu nakupovat vozy, které známe i z českých a slovenských kolejí – typ T6A5, tedy tramvaje s větší šířkou vozové skříně (2,5 m oproti 2,2 m u vozů T6/B6A2). Do roku 1994 mělo ve městě jezdit 100 motorových a 50 vlečných vozů. Nakonec však bylo vše jinak.

V 21. století již nebyly voz T6A2 provozovány v soupravě s vleky B6A2, ale moderními nízkopodlažními vozy s označením 4NBWE. (foto: Martin Junge)

V 21. století již nebyly voz T6A2 provozovány v soupravě s vleky B6A2, ale moderními nízkopodlažními vozy s označením 4NBWE. (foto: Martin Junge)

Rostock odebral po dohodě s výrobcem tramvaje T6A2 a B6A2 s tím, že je později předá jiným provozovatelům. To se ale nikdy nestalo. Namísto toho sloužily „té šestky“ na pobřeží Baltského moře až do jara letošního roku.

V provozu nakonec bylo jen 24 motorových a 6 vlečných vozů, které se v průběhu let objevovaly na linkách buďto ve dvou- či třívozových soupravách. U tramvají T6A2 přikročil později dopravce k rozsáhlým modernizacím, které zásadně změnily vzhled vozidel (typ byl poté označen jako T6A2M). Vlečné vozy oproti tomu byly odstaveny a v roce 2005 byly odprodány do maďarského Szegedu. Zde posloužily pro stavbu motorových vlečných vozů (osazena byla elektrická výzbroj výrobce Cegelec), případně pro stavbu prototypu článkového vozu KT8A2, jenž však doposud nebyl dokončen. Tramvaje T6A2M se v provozu objevovaly následně s moderními nízkopodlažními vlečnými vozy 4NBWE. Postupné odstavování československých tramvají z provozu se datuje od roku 2009. Zatímconízkopodlažní vlečné vozy putovaly do Lipska a Kasselu, motorové vozy končily ve většině případů v kovošrotu. Poslední nasazení na linky se uskutečnilo dne 24. 4. 2015. Jako historický zůstal přímo v Rostocku zachován jeden vůz, další pak existuje v soukromém muzeu v Dánsku a mimoto jsou nadále v ulicích bývalého hanzovního města k vidění i dvě služební „té šestky“.

Problematice provozu tramvají T6A2/B6A2 v Rostocku se budeme podrobně věnovat v samostatném článku v Československém Dopravákovi číslo 5/2015.

Modernizace vozů T6A2 na typ T6A2M zásadně změnila vzhled vozidel. (foto: Martin Junge)

Modernizace vozů T6A2 na typ T6A2M zásadně změnila vzhled vozidel. (foto: Martin Junge)