Siemens Avenio pro Mnichov

Po dodávce prvních osmi vozů Siemens Avenio s délkou 36 m zamíří do Mnichova další tramvaje téhož výrobce. Potvrzené je dodání 22 vozů, dopravce však může využít opci na dalších až 124 tramvají.

Dosud je v metropoli Bavorska provozováno 8 tramvají Siemens Avenio. (foto: Siemens)

Dosud je v metropoli Bavorska provozováno 8 tramvají Siemens Avenio. (foto: Siemens)

Siemens Avenio patří mezi nejmodernější evropské tramvaje, které se vyznačují velkou šetrností k infrastruktuře. Dosud jsou vozidla tohoto typu provozována v nizozemském Haagu, který objednal již 60 vozů, a právě v Mnichově, kde však první kontrakt zahrnoval pouze 8 tramvají. Všechny vozy byly dodány v průběhu let 2013–14, nicméně s ohledem na zpětné úpravy na vozidlech dle dodatečných požadavků provozovatele mohla vozidla do zkušebního provozu s cestujícími vyrazit až v září 2014. Tzv. neomezené povolení pro provoz obdržel typ dne 30. 9. 2015.

Jen den poté se konalo slavnostní podepsání smlouvy mezi zástupci MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft) a Siemense, které stvrzovalo dodání dalších vozů německého výrobce. Ten byl vyhlášen vítězem tendru za 70 mil. € už 15. 9. 2015, poté však běžela desetidenní lhůta na odvolání. Té mohl využít soupeř, jímž byla společnost Solaris, jež nabízela obdobné řešení vozidla, jaké známe z Braunschweigu či polského Olsztyna. V poli poražených přitom skončil Solaris po dlouhém vyhodnocování tendru a prestižní klání o metropoli Bavorska prohrál takříkajíc o prsa. Možnosti odvolat se ovšem polský producent nevyužil, a tak bylo možné podepsat smlouvu s vítězem soutěže, nadnárodním gigantem Siemens.

V první vlně, jež odstartuje v polovině roku 2017, má být dodáno celkem 9 dvoučlánkových, 9 tříčlánkových a 4 čtyřčlánkových vozů (o délkách 18 m, 27 m a 36 m). V případě dvoučlánkových a tříčlánkových vozů se počítá s možností jejich vzájemného spojení (během pracovních dnů) pro pokrytí zvýšené potřeby na linkách čísel 20 a 21. Souprava vozů bude dosahovat délky okolo 48 m, což bude představovat doposud nejdelší tramvajový vlak, jaký kdy byl v Mnichově nasazován do pravidelného provozu. Jiné typy vozidel, které se nyní na linkách čísel 20 a 21 objevují (vozy Avenio z předchozí dodávky, tramvaje Stadler Variobahn a starší vozy typu GT6N), by měly být převedeny na trasy linek čísel 16 a 17 (společně s čtyřčlánkovými Avenii). V případě 13 tramvají GT6N by mělo dojít k jejich odstavení a postupnému vytěžení náhradních dílů pro další vozidla téhož typu.

Unikátní řešení podvozků s tzv. skupinovým podélným pohonem umožňuje u vozů Avenio umístit i do prostoru nad koly dvojici sedadel vedle sebe. Podlaha směrem k podvozkům mírně stoupá pomocí plošinek a ke čtveřici sedadel je nutné překonat malý schůdek. (foto: Siemens)

Unikátní řešení podvozků s tzv. skupinovým podélným pohonem umožňuje u vozů Avenio umístit i do prostoru nad koly dvojici sedadel vedle sebe. Podlaha směrem k podvozkům mírně stoupá pomocí plošinek a ke čtveřici sedadel je nutné překonat malý schůdek. (foto: Siemens)

Součástí kontraktu je také vybrané příslušenství, například jízdenkové automaty ve vozidlech nebo náhradní díly. V případě spokojenosti s vozidly může dopravce navíc využít opci v hodnotě okolo 300 mil. €, která předpokládá možnost objednání vozidel v dvou- až pětičlánkové variantě, a to v celkovém počtu až 124 kusů v období let 2018–2028.

O tramvajích Siemens Avenio si budete moct podrobně přečíst již v příštím čísle Československého Dopraváka (5/2015), kde bude popisům vozidel věnován doposud nejdelší v češtině zpracovaný příspěvek.