Doc. Ing. arch. Patrik Kotas: Střížkov není předražený

Neplánované setkání s doc. Ing. arch. Patrikem Kotasem, jedním z nejvýznamnějších českých autorů dopravních staveb a designérem vozidel, na veletrhu IAA v Hannoveru dalo příležitost zeptat se v poměrně uvolněném duchu na kritiku, která se na jeho osobu v poslední době snáší a vůči níž doposud fakticky v médiích nevystupoval.

Read More

Poslední nová tramvaj T3 v Praze? V roce 2026

Ačkoli se všeobecně uvádí, že výroba tramvají typu T3 byla v roce 1989 ukončena, fakticky se díky novostavbám produkují vozidla tohoto typu v omezené míře nadále. Odhlédneme-li od tzv. rekonstrukce, po níž vzniká vůz s typovým označením VarioLF, je možné si stále objednat na českém trhu i provedení nízkopodlažní skříně VarCB3LF s designem čel, jenž víceméně odpovídají původnímu návrhu designéra Kardause ze závěru 50. let 20. století.

Read More

Iveco Bus představilo nový Evadys

Nejen SOR Libchavy se mezi českými výrobci prezentoval novinkou. Na stánku společnosti Iveco Bus se většina pozornosti točila tradičně na IAA pozornost kolem produkce tahačů a autobusy bychom na stánku napočítali všehovšudy tři, budeme-li počítat i elektrobus na bázi Iveco Daily. Jeden z vozů se však přece jen dočkal o něco větší pozornosti, když byl pod plachtou před zraky veřejnosti ukryt autobus, jenž získal obchodní jméno Iveco Evadays.

Read More

Připomínka trolejbusů Škoda T11

Trolejbusy Škoda T11 jsou jediné v řadě vozidel vyráběných Škodovkou, které nemají typické označení v kombinaci čísla a přídomku „Tr“. Namísto toho bylo použito označení, které vycházelo z autobusového pojmenování. Karosa totiž svůj nový městský autobus označovala jako typ M11 (teprve později ŠM 11) a trolejbus, jenž měl z tohoto typu autobusu vycházet, byl analogicky označen jako projekt T11.

Read More

V polské Gdyni vyjel historický trolejbus ZiU-9

Dne 17. 8. 2016 se uskutečnila v Gdyni na severu Polska první zkušební jízda historického trolejbusu typu ZiU-9. Legendární vozy ZiU-9 (resp. ZiU-682) byly vyráběny v ruském Závodě Urického od roku 1972 (prototypy však vznikly již v letech 1966 a 1968). Trolejbusy jednoduché konstrukce si velmi rychle nalezly cesty do měst Sovětského svazu i mimo něj a celkem mělo být vyrobeno již přes 42 000 vozů tohoto typu (v různých modifikacích). Jednou ze zemí, kam se trolejbusy ZiU-9 rovněž dostaly, bylo také Polsko.

Read More

Nahlédněte s námi do budoucnosti - Mercedes-Benz Future Bus

Dne 18. 7. 2016 představil Mercedes-Benz (potažmo EvoBus) v nizozemském Amsterdamu zajímavou technickou novinku – autobus pojmenovaný jako Mercedes-Benz Future Bus. Jak už anglické pojmenování prozrazuje, mělo by se jednat o autobus budoucnosti. Jeho testování probíhá (bez cestujících) na lince BRT systému (Bus Rapid Transit) v Nizozemsku, která spojuje amsterdamské letiště Schiphol s městem Haarlem. S téměř 20 km délky jde o nejdelší BRT systém v Evropě.

Read More

Lázeňský prototyp Škoda 9Tr

Legendární vozy Škoda 9 Tr, které sériově sjížděly z výrobní linky v letech 1961–82, jsou pro české fanoušky trolejbusů stejným symbolem, jako byl mezi autobusy typ Škoda 706 RTO. V průběhu výroby opustilo dle výkazů výrobce výrobní linku celkem 7 439 vozů, což dělá z „devítek“ nejúspěšnější český trolejbus, a zároveň třetí nejrozšířenější trolejbus na světě (po typech ZIU-5 a ZIU-9 ruské produkce).

Read More

Tramvaje řady T3 v muzeu MHD v Praze

Tramvaje typu T3 různých modifikací tvořily mnoho let většinu vozového parku tramvají v Praze a v podobě modernizací T3R.P se s nimi budou cestující setkávat ještě mnoho let. Tramvají typu T3 bylo do Prahy v nejrůznějších provedeních dodáno z výrobního závodu ČKD více než 1300 ks. Vzhledem k dlouhé životnosti vozů a jejich dodávkám po dobu téměř tří desítek let nebyly tyto vozy nijak silně vnímány jako potřebný artikl k muzejnímu zachování. V některých dopravních podnicích v ČR dosud není s muzejní tramvají T3 ani uvažováno, jiné si takové vozy doplnily „na poslední chvíli“ za cenu komplikovaného shánění náhradních dílů.

Read More

Tramvaje na ruční pohon

Historie zná celou řadu způsobů pohonu tramvají, ať již budeme jmenovat koňku, parní tramvaje, vozy na stlačený vzduch, plynové tramvaje, dieselové tramvaje, kabelové tramvaje atp. Ze všech způsobů, které se v minulosti více či méně uplatnily v běžném provozu, nakonec získala navrch elektřina, jejíž výhody se dnes snaží výrobci spojit s dalšími moderními technologiemi (akumulátory, palivovými články atp.), které umožňují autonomní jízdu na trase bez trolejového vedení. My si dnes připomeneme stručně jeden poněkud kuriózní pohon, a sice na lidskou sílu, konkrétně tedy pohon ruční.

Read More

Trolejbusy na odpis. Chomutov váhá, Jirkov má jasno.

Příběh o budoucnosti trolejbusů mezi Chomutovem a Jirkovem se intenzivně přetřásá především v uplynulých 12 měsících. Trolejbusová doprava, jež spojila dvě sousední města, která však díky sídlištní výstavbě prakticky splývají v jediný celek, byla ve městě zprovozněna v roce 1995. 

Read More

Prohlédněte si první Nové Urbino v České republice

Také Česká republika se rok a půl od premiéry Nového Urbina (New Urbino) od polské společnosti Solaris Bus & Coach dočkala dodávky prvního vozu. 18m autobus v pistáciovém laku ovšem nepořídil žádný z dopravců, ale české zastoupení Solarisu, společnost Solaris CZECH. Ta plánuje využívat autobus pro prezentační jízdy u dopravců napříč celou Českou republikou. První testovací provoz je plánován na přelomu měsíce v Plzni.

Read More

Nejdelší výtvarná galerie na světě? Metro ve Stockholmu

Pokud se sestavují žebříčky nejkrásnějších stanic metra na světě, zpravidla zde v konkurenci okolo 160 existujících systémů metra zabodují opakovaně jen dva systémy podzemních drah. Tím prvním, a lidem v České republice a na Slovensku známějším, je metro v Moskvě se svými okázale zdobenými stanicemi v duchu socialistického realismu, druhým je pak systém v hlavním městě Švédského království. Místní metro je někdy označováno jako největší (resp. nejdelší) galerie umění na světě.

Read More

Krátké připomenutí trolejbusů v Londýně

Anglickému Londýnu dnes vládnou autobusy a podzemní dráha. Tramvaje bychom zde sice také nalezli, tvoří ale jen doplněk systému na okraji města a s původním rozsahem provozu se nemůže současná tramvajová síť srovnávat. Naopak dávno odvátou historií jsou trolejbusy, které stejně jako autobusy nesly v minulosti typickou červenou barvu a byly dvoupatrové.

Read More